(Svenska) Jag förväntas vara förälder åt min mamma

Jag förväntas vara förälder åt min mamma

I den bästa av världar ska föräldrar finnas där för sina barn både praktiskt och känslomässigt. Tyvärr är det ofta inte så. Ibland kan barn från tidig ålder tvingas vara föräldrar åt sina föräldrar pga. olika orsaker. Föräldraskapet kan ibland fortsätta i vuxen ålder.

Om du har hamnat i en roll där du som vuxen  känslomässigt får ta hand om din mamma är mitt råd:

– Fundera på vad som vidmakthåller din “ta hand om” roll. Är det du som frågar hur din mamma mår därför att du innerst inne hoppas på att det ska få henne att ställa samma intresserade frågor till dig?

– Känner du dig ofta glad när du ska träffa din mamma och sedan besviken och ledsen efter ert möte?  Fundera på vad som som gör att du får en negativ känsla.

– Sluta fråga din mamma hur hon mår. Börja prata om dig själv och se vad som händer.

– Om samtalet om dig själv dör ut pga. brist på frågor och intresse, prata istället om praktiska saker. Utvärdera din känsla efter ert samtal.

– Om din mamma ber dig om tjänster, gå igenom vad du orkar hjälpa till med och undvik att svara på en gång, utan be att få återkomma.

– Om din mamma väcker skuldkänslor för att hon går in i en offerroll och det triggar dig till att hjälpa till, observera detta och försök att inte agera på dina impulser.

– Bestäm dig för att inte ge efter för dina skuldkänslor under en period på en vecka och se vad som händer.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Förbättra din självkänsla – Övningar – Hemuppgift 24

Förbättra din självkänsla – Hemuppgift 24

Förra veckan hade du i hemuppgift att ta en fika med någon du har förtroende för varpå ni kan berätta för varandra om positiva egenskaper ni tycker att den andra har.

Den kommande veckan har du i hemuppgift att observera dina negativa tankar som ger dig känslor av obehag. När du tänker en jobbig tanke, skriv ner den och tänk “nu tänker jag den tanken jag är värdelös”. Tänk sedan att det bara är en tanke som alla andra tankar som kommer och går. Blunda och se tanken rinna förbi i på ett  löv i rinnande vatten.

Lycka till!

Nästa vecka får du en ny hemuppgift.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Min narcissistiska mamma blir sarkastisk och elak när jag söker stöd

Min narcissistiska mamma blir sarkastisk och elak när jag söker stöd

(Läs en tidigare text om narcissistiska mammor)

Ett vanligt sätt att fungera på för en narcissist är att när du sätter gränser och när du är på din vakt så beter de sig bra. Om du däremot känner dig skör och vill få stöd kan narcissisten utnyttja din ångest och börja bete sig illa.

En narcissistisk mamma vill oftast under er kontakt få ut något för egen del. Om du mår dåligt kan det vara ok så länge din mamma får ut något av det själv, t.ex. sällskap men om ditt dåliga mående sätter krokben för aktiviteter som hon tycker om är kan hon bli elak och säga saker som får dig att må ännu sämre. Vinsten av det här är att du kanske slutar beklaga dig.

Om du tycker att din mamma ibland blir elak och ger dig en känsla av att ha gått fällan för hundrade gången är mitt råd:

– Försök att vara uppmärksam på att inte kritisera dig själv när du har gått i fällan. Försök tänka att det inte är konstigt att du går i fällan eftersom det handlar om din mamma som du någonstans fortfarande hoppas på ska kunna bekräfta dig på ett osjälviskt sätt.

– Gör en plan för hur du ska hantera nästa gång du vill söka stöd hos din mamma, bestäm vem du ska ringa istället.

– Skriv i detalj ner dina känslor av besvikelse när din mamma pikar dig eller säger något elakt, det är lätt att glömma sedan när hon ger sken av att ha ändrat sig och blivit bekräftande.

– Skriv ner känslomässiga situationer de senaste 10-20 åren när hon har svikit dig, beskriv dem i detalj. Tänk att hon sannolikt inte kommer att ändra sig och att du behöver jobba med att acceptera det och känna sorgen pga. detta.

Monica Emanell, Leg Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur beter sig unga psykopater?

Hur beter sig unga psykopater?

Barn som så småningom blir psykopater utmärks av att de: (Läs mer i Psykopatens värld av Robert Hare)

– är “annorlunda”; mer aggressiva, mer egensinniga, mer falska.

– ljuger ofta och ogenerat.

– kan inte förstå eller är likgiltiga för andra människors känslor och lidande.

– trotsar regler.

– råkar ofta i knipa och de är oemottagliga för bestraffning eller hot om bestraffning.

– stjäl från andra barn eller från föräldrarna.

– ofta är aggressiva och hamnar i slagsmål eller är elaka mot andra.

– skolkar, är ute sent och försvinner hemifrån.

– skadar elle dödar djur.

– experimenterar tidigt med sex.

– vandaliserar eller anlägger eld.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Föds man med psykopati?

Föds man med psykopati?

Sociobiologer menar att människors viktigaste uppgift är att föröka sig och föra sina gener vidare.  (Läs mer i Psykopatens värld av Robert Hare). En sådan strategi är att producera fram flera barn vilket är vanligt för psykopater. Det är vanligt att de strör sina gener på olika ställen som konsekvens av många kortvariga relationer. När de får nog, dvs. när de har sugit musten ur en person går de ofta vidare till nästa och upprepar samma mönster. En kvinnlig psykopat var surrogatmamma och tjänade pengar på att producera fram barn. Det var inte så svårt eftersom hon saknade känslomässiga bindningar. Kvinnliga psykopater vansköter ofta sina barn eller överger dem när de byter sexualpartner. Manliga psykopater som inte är så attraktiva manipulerar och lurar sina kvinnor. När de blir gravida eller när de får barn lämnar de dem. Sociobiologer menar att psykopater inte medvetet tänker på att föra sina gener vidare, naturen har gett oss olika strategier att föra våra gener vidare och att manipulera andra är en sådan strategi. Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut www.kbtemanell.se

 

(Svenska) Se om du har Body Dysmorphic Disorder (BDD)

Se om du har Body Dysmorphic Disorder (BDD)

Om du misstänker att du har Body Dysmorphic Disorder (BDD) kan du ställa dig själv följande frågor:

(Läs mer i Overcoming Body image problems av David Veale, Rob Willson and Alex Clarke)

1. Upplever du att du har delar av kroppen som känns fel, är abnormala eller fula?

2. Har andra sagt åt dig att din/dina kroppsdelar  inte är fula eller att de inte sticker ut på något konstigt sätt och att de ser ok ut?

3. Om du summerar hur mycket tid du lägger ner på att tänka på de kroppsdelar du inte trivs med, är det en timme eller mer?

4. Orsakar din oro kring dina kroppsdelar dig ångest?

5. Leder din oro kring dina kroppsdelar till att din förmåga till studier eller arbete försämras?

6. Påverkar din oro kring dina kroppsdelar ditt sociala liv negativt?

7. Om du inte har en partner, påverkar din oro din förmåga och vilja att dejta någon?

Om du har en relation, påverkas relationen negativt av din oro kring delar av ditt utseende?

Om du har svarat ja på de första 3 frågorna och på en eller flera av de övriga frågorna så kan du ha problem med BDD och må bättre om du tar itu med ditt problem.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Jag vill vänta med att ta itu med mitt liv tills jag går ner i vikt

Jag vill vänta med att ta itu med mitt liv tills jag går ner i vikt

En vanlig fälla om du är fixerad vid din vikt är det är lätt att få impulser att ta itu med olika saker som är viktiga för dig, när du har gått ner i vikt. Det kan handla om börja nätdejta, köpa kläder, unna dig en solresa etc. Tanken som ofta kan uppstå är “jag ska göra saker som jag tycker om och som får mig att må bra, bara jag går ner 4kg eller 10kg”.

Under tiden känner du dig otålig, värdelös och du kanske tänker “hur svårt kan det vara att gå ner några kg, alla andra verkar lyckas utom jag. Jag har dålig karaktär och jag får skylla mig själv att jag inte kan ta itu med mitt liv”.

Om du känner igen dig i ovan ovan beskrivna tankesätt är mitt råd:

– Du har antagligen hamnat i en ond cirkel av ätande, maktlöshet och självförakt. Gå igenom hur du har hamnat i din onda cirkel.

– Titta på hur dina tankar och beteenden leder till mer känslor av maktlöshet och självförakt, skriv ner vad du tänker kring din vikt och vad det leder till för beteenden.

– Sätt upp ett matschema men se till att det inte blir för stelt. Om du är fixerad vid godis, inför en viss mängd godis på kvällarna. Sannolikheten är att det blir mindre än när du äter under stressade och självföraktande former.

– Ta hand om dig själv när det går dåligt istället för att bestraffa dig själv, det ökar sannolikheten att du kommer upp på banan fortare.

– Gå igenom om du generellt är självkritisk och har höga krav på dig själv, det kan vara en viktig faktor att ta itu med.

– Skriv en lista med saker du skulle vilja göra om du går ner i vikt. Bit ihop och börja beta av dem redan nu. Det kommer öka sannolikheten att du faktiskt går ner i vikt, för du kommer att må bättre.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur beter sig psykopater i samtal med andra?

Hur beter sig psykopater i samtal med andra?

Psykopater för samtal på ett sätt som är annorlunda jämfört med andra (läs mer i Psykopatens värld av Robet Hare).

Forskning visar att deras hjärna är annorlunda när det gäller kopplingen mellan ord och känslor.

Psykopater uttalar sig:

1. ofta motsägelsefullt och inkonsekvent utan att det upptäcks. De kan t.ex. svara att de inte har begått våldsbrott men att de vid ett tillfälle var tvungna att döda någon.

2. ofta med konstiga ordsammansättningar. En psykopat sade t.ex. “escape goat” (escape betyder rymma) istället för “svcapegoat” (syndabock).

3. utan känsla i orden. De kan orden men inte den känslomässiga innebörden. De använder sig av den andres reaktioner för att veta hur de ska bete sig. Psykopater använder inte samma områden i hjärnan när de berabetar känslomässig information. Hos psykopater spelar ingen hjärnhalva mer roll för känslolivet (hos andra människor tar höger halva hand om känslolivet.

En förklaring kan vara att de hjärnfunktioner som reglerar psykopaters känsloliv ärsplittrade och ofokuserade, och att de därför får ett flackt känsloliv.

4. med ett rikt kroppsspråk. Det kan bero på att handrörelserna underlättar talet. De hjälper till att överföra tankar och känslor till ord.

5. i termer av små tankepaket vilket gör att det blir lättare för dem att ljuga. Forskning visar att människor som är bra på att ljuga ofta bryter ner idéer och språk till grundkomponenter och kombinerar dem sedan på nya sätt. Då blir ofta helheten och strukturen på hela idén lidande vilket gör psykopaters samtal osammanhängande. Duktiga lögnare använder ofta en tunn tråd av sanning och ljuger om resten.

6. kan säga till en person att de älskar honom/henne precis efter en misshandel därför att de inte belastas av känslor.

4. avviker ofta från ämnet de talar om och undviker att svara på frågor.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Förbättra din självkänsla – Övningar – Hemuppgift 23

Förbättra din självkänsla – Hemuppgift 23

Förra veckan hade du i hemuppgift att rita din egen gravsten och fundera på vad du vill att det ska stå på den.

Den kommande veckan får du i hemuppgift att fråga en eller flera vänner eller någon i din familj om att ni kan ta en fika tillsammans och under tiden berätta för varandra om alla positiva egenskaper ni tycker att den person ni pratar om har.

Lycka till!

Nästa vecka får du en ny hemuppgift.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) 6 strategier att för hantera din klängiga partner

6 strategier att för hantera din klängiga partner

Ibland kan relationer vara obalanserade och innebära att du kanske har ett alltför stort överläge gentemot din partner. Du kanske dessutom inte trivs med ditt överläge och känner förakt för att din partner inte kan sätta ner foten någon gång.

Om du känner igen dig i ovan beskrivna situation är mitt råd:

1. Var uppmärksam på om du kör över din partners behov. Ibland kan det vara lätt att ta ut sitt dåliga humör på någon som accepterar det.

2. Om du tror att du kör över din partners behov, registrera när och försök att motstå det. Ju mer du kör över din partner desto mindre respekt kommer du att ha.

3. Uppmuntra din partner att börja sätta gränser och komma med inititativ. Om han/hon inte kan det, uppmuntra honom/henne att ta reda på orsaken.

4. Skriv en lista med egenskaper som du tycker om hos din partner och se om du kan öka situationer där dessa egenskaper kommer fram.

5. Säg åt din partner att du tycker om honom/henne men att han/hon måste skaffa några egna vänner, intressen och inte haka upp hela sitt liv på dig.

6. Försök att vara så förutsägbar som möjligt mot din partner. Oförutsägbarhet skapar oro och mer klängighet.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se