(Svenska) Hur lär du dig hantera narcissisten i ditt liv?

Hur lär du dig hantera narcissisten i ditt liv?

Om du har känt ett längre tag att du blir irriterad och dränerad av någon i din närhet kan du vara observant om det är en narcissisti du har nära dig. Du kanske tom. har försökt att sätta lite gränser men upptäcker ändå att det slutar med att du känner dig trött och irriterad.

Om du känner igen dig i situationen ovan, är mitt råd:

– Registrera situationer med din narcissist där det känns jobbigt. Försök sätta ord på vad som känns jobbigt och hur du tänker kring det.

– Analysera hur du reagerar beteendemässigt i förhållande till narcissisten och varför.

– Analysera om du kan komma på situationer under din uppväxt där du reagerade på samma sätt, te.x. genom att vara till lags.

– Fundera på hur du skulle vilja reagera om du kunde.

– Fundera på om det finns någon situation där du nästa gång kan bete dig lite annorlunda, det behöver inte vara stora förändringar.

– Ett exempel kan vara att du kanske inte ska ställa intresserade frågor till en person som bara pratar om sig själv och dessutom pratar om sig själv på ett fördelaktigt sätt.

– Ett annat exempel kan vara att du kanske inte ska ta till dig kritiken från en partner som för det mesta är kritisk. Du kanske kan öva på att svara att du tar till dig en del men inte…. och ge exempel på vad du inte håller med om.

– Ett annat exempel kan vara om du märker att olika regler gäller beroende på vem som får fördelar av situationen. Påpeka det och fråga narcissisten om det kan stämma?

– Förslagen går ut på att du inte bara ska ta emot narcissistens jobbiga känslor utan ifrågasättande och börja öva på att lägga tillbaka dem.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) 10 faktorer som kan trigga dig att hetsäta?

10 faktorer som kan trigga dig att hetsäta?

Om du har problem med hetsätning eller överätning är det viktigt att du försöker analysera vad som får dig att få ett hetsätningssug.

Möjliga orsaker kan vara:

1. Du har känt dig överkörd av någon som du har haft kontakt med under dagen.

2. Du har pressat dig själv för hårt med arbete, studier eller annat.

3. Du unnar dig inte att ta det lugnt därför att du då får en känsla av att vara lat, misslyckad etc.

4. Du blir sällan arg och din ilska omformulerar sig i form av ett matsug.

5. Du äter för lite mat eller för lite fett eller hoppar över måltider.

6. Du tränar för mycket i relation till ditt matintag.

7. Din besvikelse och sorg över att du inte känner dig bekräftad av dina föräldrar eller din partner omformulerar sig i form av ett sug.

8. Du klarar inte av att känna dig uttråkad utan blir då sugen på att hetsäta.

9. Du får skuldkänslor om din narcissisitiska förälder lägger på dig och du får ett matsug.

10. Du har ingen struktur på dina dagar vilket leder till att du hetsäter istället.

Det här var några förslag på varför matsug kan uppstå. Registrera under en vecka ditt sug och hitta den underliggande orsaken. Medvetenheten är första steget varpå du får börja jobba med att hantera matsuget.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Psykopater blir lätt uttråkade

Psykopater blir lätt uttråkade

Psykopater upplever ofta känslan tristess vilket egentligen är rätt logiskt. Eftersom de inte kan uppleva positiva känslor utan bara känslor av avundsjuka, missunsamhet, ilska, förakt blir deras känsloliv grådaskigt och tomt.

Det är sannolikt att det kan vara orsaken till att de ofta missbrukar alkohol och/eller droger. Då får de “kickar” vilket kortsiktigt gör deras liv mer intressant. De har inget intresse av långsiktiga planer utan de lever mer för stunden på ständig jakt efter nya kickar.

Om du upplever att psykopaten i din närhet plötsligt är intresserad av ditt sällskap kan du vara säker på att han/hon har kommit på något hos dig som går att utnyttja. När psykopaten har fått ut det han/hon vill ha kommer du att bli ämnad med en känsla av att ha blvit överkörd av en traktor.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur kan du och din partner hantera varandras ilska?

Hur kan du och din partner hantera varandras ilska?

De flesta par kan känna igen sig i att det uppstår konflikter ibland. Du kanske också känner igen dig i att det är lätt att reagera på ett sätt som leder till att konflikten trappas upp.

Om din partner och du ofta hamnar i konflikter och blir arga på varandra, testa följande: (läs mer om bra relationstips i böcker av John Gottman).

Fråga er själva:

– Varför är du arg?

– Hur ser dina behov ut i den här situationen?

– Vad vill du uppnå?

– Vilka hinder ser du?

– Vad har du testat i liknande situationer tidigare och hur har det fungerat?

– Vad skulle du kunna göra annorlunda den här gången?

– Hur kan vi hjälpas åt för att gå mot samma mål?

Om du tycker att det känns överväldigande att testa den här övningen för att situationen mellan dig och din partner är infekterad, tänk att du vid nästa konflikt ska testa att själv göra en detalj annorlunda än du brukar. Tänk att det bara är ett experiment för att se vad som händer och att du sedan kan återgå till dina vanliga strategier om det inte fungerar.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Jag kör över min partner för att vara andra till lags

Jag kör över min partner för att vara andra till lags

Om du har tendenser till att köra över dig själv för att bli omtyckt av andra kommer ditt psyker förr eller senare att slå bakut och du kommer att på något sätt må dåligt. Det här kan t.ex. yttra sig i form av att du blir mer grinig mot människor som du vet att “du har”, t.ex. din familj.
Om du känner igen dig i ovan beskrivna situation är mitt råd:

– Analysera om du överanstränger dig för att vara trevlig gentemot sndra varpå du anstränger dig för lite gentemot din partner.

– Analysera hur din partner hanterar detta. Blir han/hon mer undergiven av rädsla för att bli avvisad av dig? Eller blir han/hon arg och ni hamnar i konflikter?

-Analysera hur du beter dig när du och din partner är i sällskap med andra. Beter du dig “för” respektfullt mot andra medan du mer beter dig mer nonchalnat eller ignorerande mot din partner. Tar du för givet att din partner finns där och att du inte behöver anstränga dig?

– Fundera på om du nästa gång när ni är i ett sällskap kan säga något bra om din partner inför andra, fundera även på vad det skulle kunna vara.

– Fundera på om du kan anstränga dig mindre i din vardag för att vara andra till lags och på det se om du har mer energi över till din partner när du kommer hem.

– Överraska ibland din partner med något som han/hon tycker om. Det kan handla om choklad, tidning etc.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur yttrar sig tankefällan “katastofiering” vid problem med ilska och hur kan du hantera den?

Hur yttrar sig tankefällan “katastofiering” vid problem med ilska och hur kan du hantera den?

De flesta människor har tankefällor ibland. De leder till att känslan av obehag blir värre.

Om du har problem med ilska så kommer dina tankefällor leda till att ilskan förvärras.

Om du har problem med ilska kan tankefällan “katastofiering” yttra sig genom att du ofta beskriver saker som hemska, fruktansvärda, avskyvärda etc. Du driver situationen tankemässigt till sin spets vilket lder till att känslan stegras.

Exempel på meningar du använder dig av kan vara:

– Mitt arbete är hemskt

– Jag står inte ut med den där människan.

– Han/hon förstör allt och jag hatar honom/henne.

– Allt är skit och det är den där människans fel.

Hantera din tankefälla genom att:

– Försök använda ord som realistiskt visar hur situationen är. Tänk “Min kollega har beter sig illa men, på en skala från 0-10 hur hemsk är den den här situationen?”.

– Undvik generaliseringar, säg “min chef är tvångsmässigt noggrann och ser fel” istället för att tänka  “min chef är vidrig och jag hatar honom/henne”.

– Försök se helheten. Du kanske blir irriterad på din vän för att han/hon är sen ibland men å andra sidan är han/hon lojal, inte avundsjuk och får dig att må bra för det mesta.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Förbättra din självkänsla – Övningar – Hemuppgift 32

Förbättra din självkänsla – Hemuppgift 32

Förra veckan hade du i hemuppgift att beskriva dig själv och sedan korrigera negativa beskrivningar.

Den kommande veckan får du i hemuppgift att välja en situation per dag när då du gör en mindfulness övning.

Välj en situation i vardagen då du t.ex. äter, dricker, duschar, går i skogen etc.

Beskriv sedan vilka sinnen som aktiveras dvs. vad du ser, hör luktar, smakar, om något känns t.ex. varmt eller kallt  mot huden etc.

Lycka till!

Nästa vecka får du en ny hemuppgift.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Jag ser fram emot helgen för att kunna festa och dricka alkohol

Jag ser fram emot helgen för att kunna festa och dricka alkohol

Många kan tycka att det är trevligt att dricka på helgen vid festliga sammanhang. Dessutom gör alkoholen att du kanske slipper eventuell social ångest och du kanske får ett bättre humör. Om du dock märker att du för ofta tappar kontrollen över dig själv när du dricker och du kanske börjar se fram emot helgen för att kunna dricka är mitt råd:

Analysera vad alkoholen fyller för funktion, exempel kan vara:

– Du är ute efter att slappna av. Om du inte kan slappna av utan alkohol, gå då igenom vad du försöker slappna från. Är du alltför prestationsinriktad, kritisk mot dig själv och kör på i 180 hela veckan? Om du inte tillåter dig själv att slappna av under veckan kan ditt psyke ha tänkt ut alkoholen som ett sätt att få avslappning. Du måste då ta itu med din ovilja att ta hand om dina behov under veckan så att psyket får balanserade doser av avslappning.

– Du är ute efter att slippa social ångest. Om du har social ångest när du är nykter behöver du ta itu med den. Skriv ner när du har social ångest och hur den får dig att bete dig. Du behöver antagligen ändra dina beteenden i situationer när du har social ångest.

– Du är ute efter att ställa krav på andra. Om du har svårt att sätta gränser och ofta känner dig överkörd, har du sannolikt pyrande ilska som vill komma ut på något sätt. Du behöver i så fall ta itu med orsakerna till att du låter dig köras över och hantera det.

– Du är ute efter att slippa känna meningslöshet. Om du känner tomhet och meningslöshet i ditt liv behöver du ta itu med de känslorna, försöka spåra varför du känner dem och hur du kan hantera dem på annat sätt än genom att dricka.

– Du har ingen annan att umgås med än med människor som festar. Om du inte har vänner som du kan hitta på annat med, behöver du ta itu med den sociala biten i ditt liv. Fundera på hur du kan träffa andra typer av vänner som kan umgås på annat sätt. Fundera på kurser, utbildningar, någon på ditt arbete etc.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Jag brukar ofta hetsäta om jag börjar äta en viss typ av mat

Jag brukar ofta hetsäta om jag börjar äta en viss typ av mat

Om du har problem med att du ibland tappar kontrollen över din mat och hetsäter är det sannolikt att du har svårare att hantera en viss typ av mat.

Mitt råd är:

– Fundera på vilken typ av mat som tidigare har fått dig att hetsäta och skriv en lista. Vanlig mat som kan uppleveas som jobbig är pizza, pommes frites, såser, all form av godis såsom choklad, smågodis, chips etc. “plockmat och godis” kan ofta upplevas som jobbig som chips, nötter, smågodis etc.

– Gradera gärna även hur jobbiga olika saker från lista är. (för att få ännu bättre grepp om situationen).

– Undvik att ha varor hemma som kan vara jobbiga.

– Undvik att handla i mataffärer när du är hungrig.

– Ha ett matschema som du gör inför varje ny dag.

– Om du märker att du gång på gång börjar äta “förbjuden” mat vilket leder till hetsätning, testa att se om du kan boka in en t.ex. efterrätt varje eller varannan kväll under kontrollerade former dvs. du köper bara det du planerar att äta upp.

– Gör matsituationen trevlig. Tänd ljus och se en serie eller film. Jobba på att kopplingen mellan mat och ångest.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur yttrar sig tankefällan skuldbeläggande vid problem med ilska och hur kan du hantera den?

Hur yttrar sig tankefällan skuldbeläggande vid problem med ilska och hur kan du hantera den?

Tankefällan skuldbelääagnde yttrar sig genom att den som tillämpar den upplever att allt som händer är någon annans fel .Det tänket leder naturligtvis till ilska.

Det här sättet att tänka är vanligt hos narcissister. Exempel kan vara:

– Om du inte hade stressat upp mig hade jag inte glömt att låsa dörren.

– Om du inte hade gnällt hela semestern haden den varit trevlig.

. Om du inte hade distraherat mig hade jag inte fläckat ner kavajen.

Hjälpsamma tankar vid tankefällan skuldbeläggande kan vara:

– Jag kan ta kontroll över situationen, jag är inte hjälplös.

– Andra kanske klantar sig ibland, men ingen är perfekt och jag får acceptera det.

– Jag kommer själv att förlora på att skapa dålig stämning pga. att x har klantat sig, jag vinner mest själv på att se genom fingrarna.

– Eftersom min partner konstant klantar sig när det gäller att packa kommer jag i fortsättningen packa själv.

– Jag har höga krav på andra, liksom på mig själv, jag får jobba på att sänka mina krav generellt.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se