(Svenska) Varför ljuger narcissister och psykopater?

Varför ljuger narcissister och psykopater?

Ett vanligt beteende hos psykopater men även oftast hos narcissister är att de ljuger. Den vanligaste anledningen till lögnerna är att nå mål som de har bestämt sig för att nå. Narcissister är oftast upptagna av sig själva och de ljuger både medvetet och omedvetet för att bli bekräftade, sedda eller för att få det de vill ha. Ofta är de inte medvetna om hur stor skada de ställer till med när de gäller att såra andra, de är alldeles för upptagna av att tänka på sig själva.

Psykopater har alla narcissistens egenskaper, fast mer “tillspetsat”. Psykopater är även ofta medvetna om att de skadar andra men struntar i det eller kan tom. få en vinst av att andra mår dåligt då det får dem att känna makt och skadeglädje (vilket är den enda typen av glädje de kan känna).

Psykopater ljuger också för att nå sina mål och för att känna sig sedda och bekräftade. De kan även ljuga i situationer som verkar helt onödiga, t.ex. att vädret är soligt där de befinner sig vilket lätt går att kontrollera. De ljuger sannolikt i de här situationerna för att känna makt och kontroll över dig. De får tillfredställelse av att du är lurad.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Förbättra din självkänsla “jag har låg självkänsla” – Hemuppgift 36

Förbättra din självkänsla – Hemuppgift 36

Förra veckan hade du i hemuppgift att skriva ner små saker som gör livet värt att leva.

Forskning har visat att en av de faktorer som ökar din generella känsla av lycka och välbefinnande är att medvetet tänka på vad du är tacksam över. Du ska inte göra det varje dag i flera månader eftersom hjärnan vänjer sig och då försvinner en del av den känslomässiga utdelningen, utan mitt förslag är att du gör det då och då under en kort period.

Den kommande veckan får du i hemuppgift att varje dag skriva ner 3 saker som du är tacksam över att du har.

Släng sedan inte dina anteckningar utan spara dem så att duäven  vid något senare tillfälle kan läsa vad du skrivit.

(Svenska) Jag pendlar ofta mellan att vara arg, glad och ledsen

Jag pendlar ofta mellan att vara arg, glad och ledsen

Svängningar i humöret kan vara jobbiga både för dig som har dem, men även för dina närmaste. En jobbig faktor är att du dels mår dåligt av att aldrig veta hur din dag kommer att kännas men det är även jobbigt för att ditt beteende utifrån dina pendlingar i humöret kan ha en avvisande effekt på andra vilket kan leda till att du känner dig ensam, missförstådd och kanske även full av skulkänslor. De känslorna kommer sannolikt leda till nya beteenden som inte är bra fördig vilket ökar pendlingarna i ditt humör – du hamnar i en ond cirkel.

Om du har problem med att du pendlar kraftigt mellan att vara glad, arg, ledsen etc. är mitt råd:

– Ta ett block eller din almanacka och registrera din känsla efter olika aktiviteter under dagen. Det kan handla om saker du gör men även om människor du träffar. Spåra några känslor som är mest centrala för dig, t.ex. ledsen, glad, arg och gradera från 0-5.

– Om du tycker att det är jobbigt att skriva rita en glad, arg, ledsen gubbe men en siffra bredvid.

– Registrera hur bra du är på att sätt gränser mot andra, notera med ett tecken i alamanackan när du inte satt gränser.

– Registrera hur bra balans du har mellan vardagens måsten och saker som get dig energi.

– Registrera hur viktigt det är att sätta upp en glad min och ta ansvar för alla relationer omkring dig, skriv ett tecken när du tar ansvar om andra i samtal mer än vad de tar ansvar för dig.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Vad vinner psykopater på att bekräfta dig?

Vad vinner psykopater på att bekräfta dig?

Psykopater gör sällan något utan en baktanke. En vanlig missuppfattning är att de alltid är smarta vilket inte stämmer. De är inte mer smarta än andra människor men deras första och enda uimpuls till olika saker är att få någon nnytta själv. Deras hjärna reagerar alltså från en källa medan du som inte är psykopat kanske ofta också får använda den främre delen av hjärnan (den tänkande). Det innebär att din egen hjärnaktivitet kräver ansträngning och energi medan i psykopaters fall går samma process i land utan extra energi, tvärtom får psykopater kickar och i och med det energi av känslan att vinna, lura, bedra etc. Fighten blir med andra ord ojämn och därför bör du inte ge dig i kast och “tävla” mot en psykopat.

Om psykopaten zoomar in dig som ett potenitiellt offer, tex. för att du ser bra ut, har en eftertraktad arbetsposition eller utbildning kommer han/hon att vara överdrivet bekräftande. Han/hon kommer få dig att känna dig viktig, utvald, duktig, vacker etc.

Alla människor mår bra av att bli bekräftade, därför finns det många poteniella offer för psykopater. Om du dessutom har problem med din självkänsla och inte kan bekräfta dig själv, kommer psykopatens ord känslomässigt att kännas som en oas i öknen.

Om du har att göra med en psykopat, örsök att ofta påminna dig själv att det är mänskligt att tycka om att bli bekräftad men att du kommer att välja att observera bekräftelsen men inte att agera på den därför att det inte är värt konsekvenserna.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur kan du hantera att du lätt blir distraherad vid ADHD?

Hur kan du hantera att du lätt blir distraherad vid ADHD?

Om du har ADHD är sannolikt ett av dina problem att du lätt blir distraherad från det du håller på med.

Här är några tops på vad du kan tänka på:

– Ha med dig ett litet skrivblock överallt så att du kan skriva ner saker du kommer på.

– Sätt på en timer men ha ett tidsspann som du brukar klara av, se till att inte sätta ribban för högt, det bäddar för att du inte klarar av det du vill varpå du kommer att känna dig misslyckad.

– Börja med en uppgift.

– När du kommer på något annat, skriv ner det i din skriv bok och fortsätt sedan med det du håller på med.

– Belöna dig själv med något litet men trevligt när du är färdig.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur beter sig barn med undvikande anknytningsmönster i fas 3 (börjar vid 6-9 månader)?

Hur beter sig ett barn med undvikande anknytningsmönster i fas 3 (börjar vid 6-9 månader)?

Under fas 3 som börjar vid 6-9 månaders ålder jobbar barnet på att stärka anknytningen till sin vårdnadshavare.

Ett barn med undvikande anknytningsmönster uppvisar, när anknytnings strategierna  aktiveras, ett intresse för att utforska sin omgivning på bekostnad av intresse att närma sig andra och knyta an. Barnet kan framstå som ointresserat av andra människor men uppvisar däremot intresse för saker. (Läs mer i Mary Ainsworths teorier om anknytning).

Ett barn med undvikande anknytningsmönster har som jag har skrivit om tidigare, tidigare försökt närma sig sin anknytningsperson men blivit bemött av ointresse. Barnet har blivit förstärkt i att ta hand om sig själv och underhålla sig själv på egen hand.

Det här barnet kommer sannolikt att inte ta plats och besvära andra. Den omedvetna strategin är “om jag inte tar plats och är lätt att ha att göra med kommer jag att bli accepterad. Det är dessutom ingen idé att be om hjälp därför att jag i så fall bara frmastå som besvärlig och dessutom ändå inte får någon hjälp. Det enklaste är att trycka ner mina känslor och behov och bara glida fram genom livet på ett ytligt plan.

Det här barnet växer så småningom upp till en individ som kan få problem att få “rätt” känslor i en relation. Jakten efter “rätt” känslor kan leda till att du påbörjar relationer förälskad varpå du plötsligt tappar alla känslor och ser ett eller flera fel hos din partner som etsar sig fast i dina tankar på ett ältande sätt tills du gör slut.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur hjälper du ditt barn på att få bättre kontroll över sina känslor?

Hur övar du ditt barn på att få bättre kontroll över sina känslor?

En vanlig konsekvens om du har haft en uppväxt där det inte har pratats om känslor är att du inte kan hantera dina känslor och i vissa fall heller inte identifiera dem, dvs. du vet inte vad du känner i olika sammanhang.

En bra övning som du kan öva på själv och även lära ut till ditt barn är:

– Ha en lista mer olika känslor eller ansikten som uttrycker olika känslor. Öva på att vid olika tillfällen fundera på vad du känner. När det gäller dina barn kan du ge flera alternativ när du frågar vad de känner.

– Påminn både dig själv och dina barn att känslor kommer och går. Även om känslan av ångest, ledsenhet, frustration eller ensamhet känns olidlig ibland kommer den att passera och ersättas av en ny känsla.

– Testa att se tankar och känslor som löv i rinnande vatten, dvs. de kommer och går.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Förskolebarn med desorganiserad anknytning – pendlingar mellan beroende och ilska

Förskolebarn med desorganiserad anknytning – pendlingar mellan beroende och il att att ilska

Barn med desorganiserad anknytning lever utan förutsägbarhet och stabilitet. I förskoleåldern kan de enligt Main och Hesse (1991) ta kontroll över föräldra-barn relationen De tar förälderns roll genom att köra med föräldern och dominera. Mixen mellan att de känner sig beroende och att de känner sig arga överförs till andra relationer. Barnens förväntningar när det gäller intimitet och omhändertagande av andra tros påverka deras tankesätt, deras sätt att tolka situationer och deras motivation till social interaktion.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Förbättra din självkänsla “jag har låg självkänsla” – Hemuppgift 35

Förbättra din självkänsla – Hemuppgift 35

Förra veckan hade du i hemuppgift att registrera negativa tankar som du tror att andra har om dig och sedan skriva mot tankar till de negativa tankarna.

Den kommande veckan får du i hemuppgift att skriva ner alla små saker som gör livet värt att leva, Det kan handla om att:

– köpa hämtmat och sitta på soffan och se på en film, ta ett bad och tända doft ljus, promenera i skogen, ta en cykeltur, stanna hemma en hel dag och läsa, ta en varm dusch när du fryser, ta en fika på dit favoritfik, köpa din favorittiding, handla något klädesplagg till dig själv, köpa en bok, handla tropiska frukter och avnjuta framför tv:n, sitta i solen och njuta, sova länge på morgonen etc.

Lycka till!

Nästa vecka får du en ny hemuppgift.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

(Svenska) Hur övar du dina barn på avslappning?

Hur övar du dina barn på avslappning?

En effektiv avslappningsteknik som du kan lära dina barn om de har problem att sova eller är oroliga för något är:

– Be ditt barn lägga sig ner.

– Uppmuntra ditt barn att visualisera en situation som du vet var behaglig för barnet. Det kan handla om en strand där ni har varit, en pool där ni har badat etc.

– Be ditt barn beskriva detaljer från den behagliga situationen.

– Om du har ett mindre barn, placera en leksaksbåt på barnets mage och titta på när båten flyter upp och ner i takt med andningen (läs mer i The whole-brain child av Daniel D. Siegel och Tina Payne Bryson).