Har du behov av att berätta för narcissisten hur du mår av hans/hennes behandling?

 

Har du behov av att berätta för narcissisten hur du mår av hans/hennes behandling?

Läs mer om narcissism i mina tidigare texter.

Om du har behov av att få narcissisten att förstå hur du känner kanske du ibland har behov av att i detalj beskriva dina känslor. Du kanske också ofta blir oempatiskt bemött men upplever att du inte kan låta bli att berätta hur du känner därför att du någon stans hoppas att narcissisten äntligen ska bli empatisk och bekräftande mot dig. Du kanske även har svårt att förstå dig själv varför du enträget fortsätter att hoppas på att narcissisten ska bli bekräftande trots att du har hängt ut dig känslomässigt hur många gånger som helst varpå du har blivit ledsen och besviken.

En anledning till att du sannolikt fortsätter få narcissisten att förstå dig är att narcissisten ibland kan verka intresserad och närvarande. Det här leder ofta till känslan att “äntligen kommer jag att bli sedd och bekräftad” varpå du hänger ut dig känslomässigt med all kraft varpå du blir besviken.

Om du blir ledsen av narcissistens beteende kan du tänka på att:

– Du kan absolut berätta hur du känner men se till du därpå konkret berättar vilka regler som du vill ska gälla. Annars kommer narcissisten bara uppfatta dig som gnällande och krävande och tappa respekten för dig.

– Kartlägg vad som bäst fungerar att berätta för narcissisten och vid vilka tillfällen.

– Om du känner att du inte orkar vara så “tänkande” och “ospontan” får du försöka tänka på hur dränerad du blir av besvikelse och ledsenhet och sedan får du väga situationerna mot varandra. Troligtvis kommer du komma fram till att det lönar sig att “tänka dig fram” om du vill behålla relationen med din narcissist.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Jag känner hopplöshet för att jag återfaller i gamla destruktiva beteenden t.ex. när det gäller relationer

Jag känner hopplöshet för att jag återfaller i gamla destruktiva beteenden, t.ex. när det gäller relationer

Om du har försökt jobba med dig själv under en tid och blivit bättre på att hantera destruktiva tankemönster och beteenden kan det kännas hopplöst när du plötsligt inser att du har ramlat ner i gamla fällor igen efter alla dina försök att hålla dig på banan.

Det kan även leda till tankar på att alla dina försök är förgäves och att du lika gärna kan ge upp och sluta försöka.

Här kan det dock vara viktigt att du tänker på att människor inte är robotar så hur mycket du än har övat in saker kan det vara lätt att “få återfall” i gamla beteenden. Det här kan innebära att du kanske åter inser att du har fallit för en narcissist, att du åter fallit för en person som du måste ta hand om, att du åter låtit dig köras över av samma vän, att du åter har låtit dig luras och berättat saker i förtroende som sedan slagit tillbaka mot dig etc.

Om du t.ex. plötsligt inser att du åter har valt en partner som tar för sig och kör över dig behöver du:

– Undvika att börja kritisera dig själv för att vara dum eller klantig.

– Sätta dig ner och punkta ner vad du bör tänka på dvs. vilka gränser du behöver sätta och vilka krav du behöver ställa.

– Få en överblick över hur relationen ser ut och var du behöver sätta stopp för att du mår får dåligt av relationen och avsluta den.

– Bestämma dig för att inte tro på tankefällor t.ex. att tänka att det säkert är ditt eget fel att du blir illa behandlad för att du är så jobbig.

– Om du inte kan avsluta relationen ändå välja att se att den inte är bra för dig och att du behöver lägga fokus på att samla kraft för att orka avsluta den.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Jag känner förakt för min partner och är tveksam om vi ska fortsätta vara tillsammans

Jag känner förakt för min partner och är tveksam om vi ska fortsätta vara tillsammans

Många människor kan ibland vara tveksamma till om de är tillsammans med rätt person. Ibland kan det handla om att du är tillsammans med någon som får dig att må dåligt och då är det motiverat att du funderar på om du ska avsluta relationen, men ibland kanske du vet att din pojkvän/flickvän är bra för dig men du känner motvilja och kanske lite förakt för honom/henne. Om du får perioder då du känner förakt för en partner som du vet är bra för dig kan du fundera på följande:

– Kommer de negativa tankarna om din partner under perioder när du känner att du har sovit för lite, du känner dig överarbetat på jobbet, du har varit dålig på att sätta gränser mot andra etc. Om det är så; försök hantera kärnan till missnöjet och se sedan om missnöjet mot din pojkvän/flickvän kvarstår.

– Har du tankefällor när du tänker kring relationen dvs. drar du ut din pojkväns/flickväns sämre egenskaper och jämför dem med positiva egenskaper hos andra? Om du gör det; försök att sluta jämföra din partner med andra och om du måste göra det, titta även på den andra personens negativa egenskaper. Om du inte känner personen du jämför din partner med kan du heller inte göra en bra jämförelse.

– Försök hitta vänner att prata med när du börjar älta din partners negativa egenskaper. Prata med någon som kan hjälpa dig att se helheten.

– Skjut fram eventuella beslut. Tänk att du ska låta några veckor gå varpå du kan utvärdera om problemet kvarstår. Försök skapa situationer som du brukar må bra av och utvärdera efter någon vecka om du fortfarande tvekar kring din relation.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Vad händer i hjärnan när du dissocierar (stänger av eller flyter iväg)?

Vad händer i hjärnan när du dissocierar (stänger av eller flyter iväg)?

Läs mer om vad som händer när människor dissocierar i mina tidigare texter.

Dissociation är en överlevnads strategi som du tillämpar under jobbiga uppväxtförhållanden därför att det inte finns någon annan utväg. Det innebär att du vandrar iväg, en slags distraktion för att slippa känna de jobbiga känslor som situatione runder din uppväxt framkallar.

Forskning visar att det som händer i hjärnan när du dissocierar är att kopplingen i höger hjärnhalva mellan den tänkande delen (cortex) och den känslomässiga delen (limbiska systemet) bryts. Dissociation drivs fram pga. rädsla där du kämpar för att hantera den trots att du inte har någon utväg. Höger hjärnhalva kan inte få en överblick över dina minnen från uppväxten, din uppfattning om din identitet (vem du är som person), dina sinnen (du kanske upplever att du knappt hör för att du känner dig inbäddad i bomull, du ser saker i slowmotion etc.) och dina kroppsrörelser (det kan kännas som att du rör dig dig som genom vatten eller som att du inte har ordentlig känsel i dina ben när du går etc).

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se