Jag jämför alla nya pojkvänner/flickvänner med mitt ex

Jag jämför alla nya pojkvänner/flickvänner med mitt ex

Om du har blivit lämnad i en relation kan det ibland bli så jobbigt att du inte kommer vidare. Det kan t.ex. yttra sig i form av att du inte har lust att träffa någon alls och därför lever ensam fast du innerst inne tycker att det känns ensamt.

Ett annat scenario är att du går på dejter och kanske är tillsammans med någon ett tag men att det slutar med att du alltid hittar fel och lämnar personen. Ibland kan det även vara så att du jämför den nya personen med ditt ex. Ofta handlar det här bl.a. om att du har en tankefälla där du romantiserar allt som var bra med ditt ex. Du kanske ser den fantastiska uppvaktningen du fick i bland, de roliga resorna ni gjorde, energin ditt ex hade (när han/hon var på bra humör), alla initiativ han/hon tog till att göra roliga saker etc. Om du har den här tankefällan gör den också att du bortser från de negativa beteenden som ditt ex. hade.

Börja med att göra en lista över ditt ex. positiva och negativa egenskaper så att du övar dig på att få en objektiv och realistisk bild av hur relationen såg ut. Det här kommer att hjälpa dig att börja släppa greppet om ditt ex. och mer ha energi till att fokusera på nya personer som du träffar.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Min narcissistiska man/fru blir anklagande och kritisk när något går dåligt för honom/henne

Min narcissistiska man/fru blir anklagande och kritisk när något går dåligt för honom/henne

Läs mer om narcissism i mina tidigare texter.

Ett utmärkande drag för narcissister är att inget är deras fel utan allt dåligt som händer är ditt fel. Du kan märka detta tydligt om ni tillbringar tid tillsammans och din partner misslyckas med något, t.ex. han/hon tappar sin telefon i golvet eller inte lyckas lösa ett problem med datorn. Du kommer att märka att narcissisten först kan vara på gott humör för att sedan bli irriterad för att han/hon känner sig misslyckad och snabbt lägga över den känslan på dig. Det kommer plötsligt att vara ditt fel att hans/hennes telefon ramlade i golvet för att du distraherade honom/henne eller pratade för mycket eller ansträngde dig för lite. En sådan situation kan antingen bli ditt fel varpå ni fortsätter er dag  på ett bra sätt eller också kan hela dagen bli förstörd för att narcissisten är på dåligt humör resten av dagen och då dessutom berättar för dig att du har förstört dagen och att du alltid ska förstöra dagar som är planerade att bli trevliga.

Det är dessutom inte ovanligt att du i samband med att han/hon misslyckas med att t.ex. lösa ett problem med datorn även får höra att du aldrig klarar av något, att du aldrig lyckas skapa god stämning och att du är vek. Om du inte direkt för höra att du är värdelös är det den känslan du får efter narcissistens alla förolämpningar.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Jag känner att jag måste kontrollera att dörren är låst för många gånger

Jag känner att jag måste kontrollera att dörren är låst för många gånger

Många människor kan ha tvångstankar eller tvångshandlingar i perioder. I de flesta fall är det hanterbart, dvs de leder inte till att ditt liv blir påverkat socialt etc. Det kan dock vara påfrestande ändå och de som är drabbade vill oftast inte prata högt om sitt tvång då det väcker skamkänslor.

Du tänker ofta att det är konstigt och känner oro för att någon ska upptäcka ditt tvång.

Om du har problem med tvångstankar eller tvångshandlingar, tänk på följande:

  • Fundera på om du har det extra stressigt omkring dig och tänk att det är därför du har tvång, inte för att det verkligen finns verklig anledning till oro.
  • Tänk att upprepande av tvångshandlingar inte leder till minskad oro på sikt, utan tvärtom det leder oftast till att du har behov av att tvånga längre perioder.
  • Ihop med tvång går oftast tankefällan magiskt tänkande, dvs du tänker t.ex. att om du upprepar vissa ramsor i huvudet eller räknar till en viss siffra så kommer en katastrof inte att hända. Tänk att magiskt tänkande är en tankefälla och därmed inte baserad på verklig anledning till oro.
  • Om du oroar dig för att du kanske håller på att bli tokig, tänk att tvångstankar eller tvångshandlingar inte är så ovanliga, det gäller bara att få grepp om dem i tid så att de inte blir fler och pågår längre.
  • Tänk att tvång handlar om kontroll. Träna på acceptans kring att det inte går att få total kontroll över tillvaron och att tvånget definitivt inte kommer hjälpa dig med det.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Jag har svårt att hantera mina katastroftankar

Jag har svårt att hantera mina katastroftankar

Det är jobbigt att ha katastroftankar. De leder till att du blir uppstressad känslomässigt, trött och ibland spänd i kroppen. Om dina katastroftankar maler på ofta kan det leda till att du inte orkar eller har lust att göra roliga saker vilket ger plats för fler katastroftankar. De kan handla om allt möjligt som kan gå fel i framtiden.

Du kanske oroar dig för att din man/fru ska råka ut för en olycka, att du aldrig kommer få ett arbete du tycker om att du alltid kommer vara ensam, att du inte kommer att få några vänner etc. Tankarna leder till att du inte ser någon utväg utan att den enda vägen den väg med negativt utfall. Ofta kan gamla katastroftankar ersättas av nya. Om en situation du har varit orolig för har löst sig kan det uppstå nya jobbiga tankar och sedan är det full fart igen.

Försök hantera dina tankar på följande sätt:

  • Gå igenom olika alternativ till att lösa den situation som du är orolig för ska inträffa.
  • Om det är något som inte går att lösa, gå igenom hur du kan göra situationen så lindrig som möjligt.
  • Gå igenom sannolikheten kring att dina katastroftankar ska infrias.
  • Titta på ditt liv i stort, hur nöjd är du? Finns det livsområden som du kan jobba på så att du blir mer nöjd?
  • Jobba på acceptans, det är svårt med verksamt. Gå igenom vad du kan kontrollera i din tillvaro och vad du inte kan kontrollera. Försök finns någon acceptans i att vissa saker inte går att kontrollera hur mycket du än försöker.
  • Försök göra något trevligt för dig själv när du hamnar i en loop av katastroftänkande, det kan hjälpa din hjärna att komma ut ur det negativa tankesättet.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se