Om jag slutar hoppas på att jag kommer lyckas träffa någon, kanske jag inte blir så besviken nästa gång

Om jag slutar hoppas på att jag kommer lyckas träffa någon, kanske jag inte blir så besviken nästa gång

Det kan vara jobbigt om du är singel och gärna vill träffa någon. Ofta är det jobbigt att gå på dejt, få upp förhoppningen varpå det ofta uppstår besvikelse om dejten inte blir lyckad eller resulterar i en kort relation som leder till besvikelse. Att dejta kan vara jobbigt på flera sätt. Du kanske egentligen inte orkar avsätta tid till att träffa nya personer fast du vet att du borde om du vill träffa någon, du kanske blir trött och känslomässigt dränerad av att pendla mellan hopp innan du går på dejt och besvikelse när den inte blir som du vill och du kanske till slut funderar på om du ska ge upp dina försök att träffa någon alls eller sluta hoppas med förhoppning om att du kanske då blir mindre besviken.

Den här strategin leder dock ofta till att du blir besviken i alla fall och kanske irriterad på dig själv för att du hade en förhoppning i alla fall, detta kan också leda till ilska mot livet och en allmänt större grad av irritation och nedstämdhet i vardagen.

Om du känner igen mönstret ovan hos dig själv; försök tänka:

  • Acceptera att det är normalt att du vill träffa någon och att det blir mycket svårt att släcka ner den förhoppningen om har stark önskan att träffa någon.
  • Försök identifiera tankefällor såsom att ödet har bestämt att du ska vara ensam eller att du har ovanlig otur, tankefällor är precis som de låter, fällor som på sikt leder till mer nedstämdhet och frustration.
  • Försök tänka att det du kan kontrollera är att lära känna dig själv och dina relationsmönster, lär dig mer om dina anknytningsmönster, lär dig försöka känna igen den typen av beteende hos en partner som historiskt sett inte har varit bra för dig.
  • Därpå gäller det att du fortsätter exponera dig för tillfällen antingen genom nätdejting, nya sociala sammanhang, fester, konferenser etc.
  • Se till att försöka motstå om du vill rikta ilska eller besvikelse mot dig själv, att du inte är bra nog, attraktiv nog etc. Detta dränerar dig på energi, sänker din självkänsla och försvårar för dig att uppbåda energi till att jobba med dig själv och exponera dig för tillfällen samtidigt.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Narcissisten har förmåga att blåsa bort din ilska och framkalla skuldkänslor

Narcissisten har förmåga att blåsa bort din

ilska och ge dig skuldkänslor

Läs mer om narcissism i mina tidigare texter.

Om du lever med en narcissist eller har en narcissistiska förälder har du kanske varit med om att  du kan känna dig arg och skälla ut narcissisten varpå du efter samtalet plötsligt sitter med skuldkänslor, skam och en känsla av att vara elak. Du kanske dessutom har upplevt det här scenariot många gånger och du kanske själv har svårt att förstå hur det alltid är du som till slut sitter och skäms. Narcissister är experter på att använda andra som känslomässiga papperskorgar. De behöver inte “tänka” för att åstadkomma ett sådant scenario utan de “bara gör det”. Det innebär att du redan här hamnar i ett underläge. Du behöver “tänka” för att undvika narcissistens fällor medan narcissisten “bara gör” det som känns bra (vilket är att lägga över alla jobbiga känslor på dig). Första steget till att komma ur den onda cirkeln som jag har beskrivit ovan är:

– Räkna med att du kommer att drabbas av skuldkänslor i dina samtal med narcissisten. Ha en färdig plan för hur du kommer att bete dig, dvs. säg det du har att säga, räkna med att känna skuldkänslor, acceptera skuldkänslorna och gå därifrån. Vänta inte på att narcissisten ska få prata färdigt och därmed få en kortsiktig lättnad medan du blir mer och mer tyngd.

På det här sättet lär du narcissisten att behålla sina jobbiga känslor eller lägga över dem på någon annan (vilket tyvärr är det mest sannolika).

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut www.kbtemanell.se