(Svenska) 5 saker du kan göra om du ältar saker du har sagt i samtal med andra

(Svenska) 5 saker du kan göra om du ältar saker du har sagt i samtal med andra

5 saker du kan göra om du ältar saker du har sagt i samtal med andra

Många av oss kan känna igen sig i att vi efter en fest eller ett socialt sammanhang har ångest över hur saker vi har sagt. För en del kan dock det här bli ett så stort problem att du kanske har börjat undvika sociala sammanhang för att slippa ångesten du brukar få sedan.

Om du känner igen dig o ovan beskrivna problem är mitt råd:

1. Skriv ner de meningar du har sagt som du uppfattar som ångestladdade och skriv sedan ner vad du är orolig över att de ska leda till.

2. Bestäm dig för att du ska ägna 20 minuter åt att om och om igen läsa det du skrivit ner.

3. Skriv ner samma meningar på ett annat papper och skriv nu efter varje katastroftanke vad som objektivt sett talar mot den. Om du har någon nära vän, ta upp katastroftankarna med honom/henne och få hjälp med att hitta mot tankar.

4. Tänk att de flesta människor har nog med sina egna issues och märker därför ofta inte det pinsamma du har sagt. Om de märker det ersätts din pinsamhets kommentar ofta ganska fort med något annat som de kan fokusera på och prata om.

5. Försök tänka att du ska anstränga dig att under en period ta hand om dig själv och att du därför ska förlåta dig själv oavsett vad du har sagt. Gör sedan något som du mår bra av långsiktigt.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.