(Svenska) Ångest strategier när du har en kris

Ångest strategier när du har en kris

Om du har ökade ångestnivåer pga. en kris som du har varit med om kan du tänka på och testa följande saker:
1. Se krisen som en viktig signal.
2. Skriv om jobbiga upplevelser. Skrivandet hjälper dig att förstå, acceptera och reda ut det som hänt.
Situationen kommer att kännas mer strukturerad, hanterlig och kontrollerbar. Som jag har skrivit tidigare är struktur och förutsägbarhet ångestdämpande så om ditt psyke i detalj får grepp om vad som hänt samt tankar och känslor kring det som hänt har det på sikt en ångestdämpande effekt. Skriv även om hur du på bästa sätt kan ta hand om dig själv och dina behov under den närmaste tiden.
3. Prata med någon.
4. Gå igenom vad som har hänt under den jobbiga tiden som du är stolt över.
5. Fundera på hur mycket du har mognat. En liten positiv faktor med jobbiga händelser är att du ofta börjar tänka mer brett och moget.
6. Förlåta (för din egen skull). Att gå omkring med ältande ilska som inte går över blir destruktivt för dig själv.

Fortsättning följer…
Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published.