(Svenska) Är du så upptagen av hur du uppfattas av andra att du glömmer bort dina behov?

Är du så upptagen av hur du uppfattas av andra att du glömmer bort dina behov?

Jag vill skriva lite mer om självmedvetenhet som är en viktigt faktor vid social ångest och som du kanske inte tänker på i början.

Självmedvetenhet innebär att du i möten med andra konstant tänker på detaljer kring  hur du ser ut och uppför dig. Ditt mål är att se ut och vara på ett sätt som du har fått för dig är det “rätta” för att andra ska tycka om dig, tycka att du är social och trevlig, snäll, duktig etc. Ett problem med det här är att du samtidigt som du står och funderar på hur du framstår inför den andra personen, även är mån om att komma ihåg allt den andra personen säger, vara social, trevlig och rolig, verka tillmötesgående och intresserad, ta initiativ till samtal och ha något bra att säga hela tiden. Ofta är du även koncentrerad på hur ditt ansikte ser ut inför den andr personena. Du vill le och verka trevlig samtidigt som du ibland kanske känner att ditt ansikte känns stelt och blir då orolig att du verkar stel, konstig och skakig.

Det är även vanligt att du kanske fastnar vid hur du säger orden. Du är rädd för att stamma, uttala något ord fel eller glömma bort vad du vill säga.

Självmedvetenheten och alla krav du har på dig själv kring hur du bör vara leder ofta till att du har svårt att följa med i andras samtal och att du kanske inte minns vad andra har sagt. Dessutom blir så klart samtalen med andra en lång plåga. Fundera på om du tror att någon med ovan ställda krav skulle kunna fokusera ordentligt och må bra av samtalet? Om inte varför ska du ha krav på dig som du antagligen inte skulle plåga någon annan med?

Självmedvetenheten och dina krav på dig själv leder till att du inte ägnar en tanke åt att fundera på vad du mår bra av, vad du vill prata om och om du överhuvudtaget vill prata med den du pratar med. Du kör alltså sannolikt över dina behov och ju mer du gör det desto mer ångest kommer du att få.

Kom även ihåg att alla självkritiska tankar som du bombarderar dig själv med efter dina sociala möten leder till att du får ännu mer ångest inför nya sociala situationer. Tänk att även om katastofen inträffar och du säger fel eller beter dig fel ibland så kommer andra inte att få en negativ uppfattning om dig. Tvärtom är det ångestdämpande med människor som gör fel för att man känner sig mer avslappnad i deras sällskap.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.