(Svenska) Förbättra din självkänsla – “jag har låg självkänsla” (2) – Övning 1

Förbättra din självkänsla

Här kommer exempel på positiva egenskaper, fundera på vilka du själv har eller fråga dina föräldrar, vänner eller din partner.
Bestämd, bra på att lyssna på andra, generös, bra på sporter, förlåtande, smart, övertygande, kreativ, skapande, duktig på att städa och göra fint, strukturerad, samarbetsvillig, energisk, flexibel, artig, snäll mot andra, spontan, varm, attraktiv, glad ofta, ansvarsfull, tänker på miljön, humoristisk, tålmodig, ambitiös, bra på att organisera fester, bra på att laga mat, bra vän, bra på att minnas det andra berättar, bra på att stå för dina åsikter, organiserad etc.
Här kommer din hemuppgift den närmaste veckan.
1. Skriv ner 10 positiva saker med dig själv.
2. Var på en avslappnad plats i 15 minter och fokusera under 2-3 minuter på att tänka på en av de 10 egenskaperna du skrivit upp. Hitta bevis som talar för att uttalandet stämmer.
3. Gör övningen varje dag i 10 dagar tills du gått igenom alla egenskaper du skrivit upp.
4. Titta på listan flera gånger per dag i ca. 2 minuter och gå igenom bevis som talar för att uttalandet stämmer.
(Läs mer om detta i The self-esteem workbook av Glenn R. Schiraldi, Ph.D.)

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published.