(Svenska) Hantera din sociala ångest “Hur ska jag någonsin kunna trivas i en social situation?”

Hantera din sociala ångest

Här kommer fler förslag till hur du kan hantera din ångest i sociala situationer:

7. Planera exakt vad du ska göra när du går på nästa fest.
8. Om du inte vill gå på festen, tänk att du bara ska gå dit en halvtimme.
9 . När du börjar självkritisera efter festen, tänk att du tränar på att vara snäll mot dig själv varpå du gör något som du brukar må bra av.
10. Försök att inte använda dig av de beteenden du tidigare har registrerart att du gör för att till fälligt må bättre. Dessa beteenden gör att du på sikt får ännu mer ångest.
11. Gå igenom vad du kan tänka dig att säga om dig själv till dina närmaste vänner. Om du tycker att det är jobbigt att berätta mycket om dig själv av rädls för vad andra ska tycka, välj några vänner och testa att berätta lite.
12. Om du inte har vänner, försök fundera på vad du tycker om och gå därefter med i någon förening eller börja på någon kurs. Det kan handla om intresse för orkidéer, reptiler, språk etc. Försök sedan börja prata med någon även om det i början mest handlar om att hälsa, titta vänligt, fråga efter något på kursen etc.
13. Gå igenom vad som talar mot din katastoftanke te.x vad talar mot att andra tycker att du är tråkig.
14. Tänk på att öva ofta, du kommer att märka att ångesten avtar när andra inte reagerar negativt.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published.