(Svenska) Hur hanterar man avundsjuka?

Hur hanterar man avundsjuka?

De flesta har någon gång känt sig avundsjuka. Det kan handla om att du önskar att någon har en relation vilket du vill ha, att någon har ett utseende du vill ha etc.

Om du plötsligt känner avundsjuka på en person  fast du inte brukar plågas av avundsjuka kan du fundera på vad som triggar din avundsjuka. Då kan det handla om att du beter dig som du brukar men att den andra personen enbart pratar om hur bra han/hon har det. Din vän kanske även pikar dig eller säger saker om ditt liv som förstärker din känsla av misslyckande samt en känsla av avundsjuka. Det här kan även trigga dig till att börja bete dig illa mot din vän vilket kanske får dig att känna dig ännu mer dålig.

Om du dock ofta känner dig avundsjuk på olika personer utan att de gör något speciellt för att aktivera din avundsjuka behöver du jobba med dig själv både för din skull och för dina relationers skull.

Mitt råd är:

– Sätt dig ner och skriv ner hur nöjs du är inom olika livsområden från 0-10- Det kan handla om relationer, vänner, intressen, utbildning, arbete etc.

– Om din vän t.ex. har fungerande relation vilket du inte har lyckats få till, fundera dels vad du kan göra för att förbättra dina chanser till att få en relation, fundera även på hur du kan förbättra kvalitén inom andra livsområden som du kan kontrollera mer, t.ex. fritids intressen.

– Hitta ämnen som du kan prata med din vän där du känner mindre avundsjuka. Observera dig själv var din avundsjuka aktiveras mer och var den aktiveras mindre.

– Kärnan som du ska jobba med handlar om att försöka göra mer saker som du mår bra av, det kommer leda till att du ältar andras framgångar mindre.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *