(Svenska) Hur yttrar sig tankefällan “katastofiering” vid problem med ilska och hur kan du hantera den?

Hur yttrar sig tankefällan “katastofiering” vid problem med ilska och hur kan du hantera den?

De flesta människor har tankefällor ibland. De leder till att känslan av obehag blir värre.

Om du har problem med ilska så kommer dina tankefällor leda till att ilskan förvärras.

Om du har problem med ilska kan tankefällan “katastofiering” yttra sig genom att du ofta beskriver saker som hemska, fruktansvärda, avskyvärda etc. Du driver situationen tankemässigt till sin spets vilket lder till att känslan stegras.

Exempel på meningar du använder dig av kan vara:

– Mitt arbete är hemskt

– Jag står inte ut med den där människan.

– Han/hon förstör allt och jag hatar honom/henne.

– Allt är skit och det är den där människans fel.

Hantera din tankefälla genom att:

– Försök använda ord som realistiskt visar hur situationen är. Tänk “Min kollega har beter sig illa men, på en skala från 0-10 hur hemsk är den den här situationen?”.

– Undvik generaliseringar, säg “min chef är tvångsmässigt noggrann och ser fel” istället för att tänka  “min chef är vidrig och jag hatar honom/henne”.

– Försök se helheten. Du kanske blir irriterad på din vän för att han/hon är sen ibland men å andra sidan är han/hon lojal, inte avundsjuk och får dig att må bra för det mesta.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *