Jag har svårt att hantera mina katastroftankar

Jag har svårt att hantera mina katastroftankar

Det är jobbigt att ha katastroftankar. De leder till att du blir uppstressad känslomässigt, trött och ibland spänd i kroppen. Om dina katastroftankar maler på ofta kan det leda till att du inte orkar eller har lust att göra roliga saker vilket ger plats för fler katastroftankar. De kan handla om allt möjligt som kan gå fel i framtiden.

Du kanske oroar dig för att din man/fru ska råka ut för en olycka, att du aldrig kommer få ett arbete du tycker om att du alltid kommer vara ensam, att du inte kommer att få några vänner etc. Tankarna leder till att du inte ser någon utväg utan att den enda vägen den väg med negativt utfall. Ofta kan gamla katastroftankar ersättas av nya. Om en situation du har varit orolig för har löst sig kan det uppstå nya jobbiga tankar och sedan är det full fart igen.

Försök hantera dina tankar på följande sätt:

  • Gå igenom olika alternativ till att lösa den situation som du är orolig för ska inträffa.
  • Om det är något som inte går att lösa, gå igenom hur du kan göra situationen så lindrig som möjligt.
  • Gå igenom sannolikheten kring att dina katastroftankar ska infrias.
  • Titta på ditt liv i stort, hur nöjd är du? Finns det livsområden som du kan jobba på så att du blir mer nöjd?
  • Jobba på acceptans, det är svårt med verksamt. Gå igenom vad du kan kontrollera i din tillvaro och vad du inte kan kontrollera. Försök finns någon acceptans i att vissa saker inte går att kontrollera hur mycket du än försöker.
  • Försök göra något trevligt för dig själv när du hamnar i en loop av katastroftänkande, det kan hjälpa din hjärna att komma ut ur det negativa tankesättet.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *