(Svenska) Jag känner mig fet och värdelös

Jag känner mig fet och värdelös

Om du har ångest som är länkad till mat är det lätt att utveckla någon form av problem med mat. Om du ofta får en känsla att du är fet är impulsen ofta att panik sluta med matintag eller kraftigt minska ditt matintag. Som jag har sagt tidigare leder tyvärr beteenden som du gör vid ångest till att din känsla av obehag blir ännu värre. Med andra ord, om du känner dig fet, äcklig och att du inte har kontroll över din vikt, kommer ditt beteende, som ofta är minskat matintag att leda till att du känner ännu mer brist på kontroll och mer ångest.

Ett för minskat matintag eller om det går för långt mellan måltiderna kan nämligen leda till att du börjar tänka mycket på mat och sedan när du till slut börjar äta kan det vara svårt att sluta. Ditt beteende kan med andra ord leda till hetsätning.

Om du äter regelbundet men upplever att du tappar kontrollen över ditt godisätande ofta kan du börja observera när du blir godissugen. Testa sedan att införa godis under som du i förväg har bestämt mängden på. Släng resten innan du har börjat äta det.

Om du t.ex. upplever att du varannan kväll tappar kontrollen över ditt godisätande på kvällarna trots att äter regelbundet, testa då att köpa med dig en viss mängd godis efter jobbet och bestäm dig för att inta det framför tv:n på kvällen. Gör även i ordning té och försök att göra det trevligt så att det inte blir något du proppar i dig medan du har ångest och knappt känner smaken.

De gånger det inte fungerar är det viktigt att du blockerar självkritiserande tankar med hjälp av beteenden som signalerar att du vill dig själv väl. Du gör med andra ord något snällt för dig själv.

Gå även igenom hur din dag har varit de dagar du överäter i alla fall. Du kommer ofta att märka att du har känt dig överkörd eller kört över dig själv.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published.