Jag skjuter fram viktiga saker och mitt självförakt växer

Jag skjuter fram viktiga saker och mitt självförakt växer

Har du varit med om att tänka att du borde göra en massa saker, inte göra dem samt inte veta vad du ska göra med allt självförakt du känner?

Om du känner igen dig i beskrivningen ovan är det vanligt att du snabbt hamnar i en ond cirkel. Den onda cirkeln skapas genom att du ställer krav på dig själv att göra något, du gör det inte, du bombarderar dig själv med självkritik vilket i sin tur dränerar dig på energi och gör dig mer handlingsförlamad.

Testa att hantera ditt problem på följande sätt:

– Analysera vad din handlings förlamning handlar om. Handlar den om att du faktiskt alltid har haft tendens till att skjuta upp saker eller är det något som kommer i perioder när du är stressad och har för mycket att göra?

Har du generellt höga krav och tendens till att alltid hitta nya borde saker att göra när du gjort färdigt en sak?

– Ger du dig själv belöningar när du uppnår ett mål? Vilar du? Eller kritiserar du dig själv för att du inte har uppnått mer?

Testa att göra en lista mer saker du vill uppnå. Schemalägg när du ska göra olika saker och se till att du blandar borde sakerna med belöningar. Du varvar mellan att hämta kraft och bli av med kraft.

En vanlig fälla är att du schemalägger för många saker, inte får dem gjorda och börjar kritisera dig själv igen.

– Utvärdera i slutet av veckan vad du har uppnått, tänk ut en belöning och skriv ner nya saker för kommande vecka. Var även noggrann med att spjälka ner stora saker i mindre delar då du även kan bli handlings förlamad av t.ex. tanken att renovera huset. Psyket tycker om kontroll så det är viktigt att få konkretisera begrepp till konkreta beteenden.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *