(Svenska) Jag står inte ut med min ångest

Jag står inte ut med min ångest

En del människor kan drabbas av så svår ångest att de känner att de inte står ut. Vissa kan drabbas av den typen av ångest under någon period av sitt liv medan andra som har borderline ofta drabbas av känslan att inte stå ut.

Om du drabbas av känslor där du känner att du inte står ut, tänk på att:

– Ångest går alltid ner  intensitet efter ett tag. Din upplevelse att ångesten den här gången inte kommer att ge sig lurar dig, den kommer att avta efter ett tag. En anledning till att “inte stå ut ångest” ger panik känslor är just känslan att den inte kommer att gå över, så försök börja med att tänka att hur jobbigt det än känns så kommer det att kännas bättre om ett tag.

– Gå igenom beteenden som brukar få dig att må bättre, skriv ner dem och välj något från listan när du har ångest. Det kan vara svårt att sitta ner och tänka ut vad du vill göra när du känner brinnande ångest. Då gäller det att du redan har skrivit ner en lista så att du bara kan göra något från listan. När du har hemsk ångest brukar inget kännas lustfyllt, därför gäller det att du bara gör något från listan.

– Exempel på bra strategier vid jobbig ångest är att prata med någon eller göra något fysiskt som att träna, ta en dusch etc. för att sedan, när ångesten minskat lite gå över till att se en film etc. I vissa lägen, när ångesten är som värst kan det vara svårt att se en film, läsa en bok etc, då du kanske inte kan koncentrera dig.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *