(Svenska) Jag tappar kontrollen över mitt beteende när jag är arg och säger saker till min partner som jag sedan ångrar

Jag tappar kontrolen över mitt beteende när jag är arg och säger saker till min partner som sedan ångrar

Ilska är en sund känsla och hjälper oss att sätta gränser och att inte tillåta att vi blir överkörda.
Många av oss har pga. olika omständigheter svårt att hantera våra känslor. Vissa kan kontrollera sina känslor relativt bra i alla relationer utom när det handlar om relationen till en partner.
Om du ofta hamnar i situationer där du säger saker till din partner som du sedan ångrar är mitt råd:

— Skriv ner återkommande saker som triggar dig att tappa kontrollen. Inträffar situationerna oftare när du sover dåligt, åter dåligt, när du har känt dig överkörd en period, när du inte haft egen tid på ett tag etc.?
– Skriv ner vad som är mer ok att säga till din partner när du är arg och vad som du absolut inte vill säga mer.
Saker du kanske tycker är mer ok kan vara “Jag tycker att du har betett dig illa, jag tycker att du har betett dig idiotiskt, jag tycker att du har betett dig svinaktigt, jag tycker att du har kört över mig etc..
Saker som inte är ok kan vara “du är ett vidrigt svin och jag hatar dig”, “jag hatar dig och jag vill aldrig mer se dig” , “jag föraktar dg och vi passar inte ihop”.
– Var generellt försiktig med att säga saker du inte menar. Om du t.ex. egentligen vill vara tillsammans med din partner bör du undvika att säga att du aldrig mer vil se honom/henne eller att ni inte passar ihop. Får han/hon höra det för ofta kan det i vissa fall aktivera tankar om att det faktiskt kan vara så att ni inte passar ihop.
– När du i fotsättningen vet att högrisksituationer inträffar, dvs. de situationer du skrivit upp är riskabla för dig, Ha en färdig plan inför hur du ska hantera impulser du kan få. Det kan t.ex. handla om att du är beredd att när du får impulser om att attackera din partne med verbala slag under bältet, ska du säga att du måste ta en promenad och att ni kan prata vidare om en stund.
– Andra strategier kan vara att bestämma dig för att säga “vi får prata om det här ämnet senare när båda är lugnare”, “jag håller inte med dig och jag får lust att säga elaka saker men jag kommer inte att göra det”, “jag kommer nu att välja att börja prata om något annat så får vi ta den här diskussionen senare” etc.
– Tänk “jag ska säga alla saker jag vill säga om en stund men inte nu”, dvs. senarelägg de du vill säga. Det som ofta händer är att du sannolikt inte kommer att vilja säga elakheterna senare, du komer i alla fall kunna lägga upp orden på ett annat sätt.
– Tänk på hur dåligt du brukar känna dig när du efter konflikten sitter med skuldkänslor och ångest över allt du har sagt.
– Om du har misslyckast med din plan och sagt saker du ångrar, gör upp en ny plan, be om ursäkt och kritisera inte dig själv eller om du inte kan agera inte på de kritiserande tankarna.
Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *