(Svenska) Tittar du dig i spegeln ofta för att värdera din vikt?

Tittar du dig i spegeln ofta för att värdera din vikt?

Läs mina tidigare texter om ångest kring mat.

Om du har ångest relaterat till din vikt är det vanligt att du ofta har impulser att titta på dig själv i spegeln, gärna även utan kläder.

Det är heller inte ovanligt att du provar kläder flera gånger innan du ger dig iväg på morgonen medan ditt humör försämras i takt med att ditt missnöje med vikter ökar.

Spegeln ger oftast en skev bild av hur du ser ut. Dels kan den göra att du ser större ut än vad du är men dessutom är det vanligt att du projicerar dina känslor på bilden så att du upplever att du ser större ut än vad du är.

Många med ätstörningar kan berätta att när de snabbt råkar se sig själva i en spegel när de passerar kan de uppleva att de ser en smal person men när de börjar titta mer i detalj ser de åter en stor person.

Om du har ätstörningar bör du inte tillbringa långa stunder framför spegeln. Försök även att titta på kroppsdelar sm du inte har ångest kring, det kan hjälpa dig att få en mer objektiv bild av dig själv.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published.