Hoppa till innehåll

(Den desorganiserade avfärdande (kallas desorganiserad undvikande anknytning hos barn) mamman – Fall exempel

Den desorganiserade avfärdande (kallas undvikande hos barn) mamman – Fall exempel

Läs mer om desorganiserad avfärdande medvetande tillstånd (desorganiserad undvikande anknytning hos barn)

Jag har tidigare skrivit om att desorganiserad anknytning har en dubbelbeteckning. Det här innebär att du förutom korta stunder av desorganiserade mönster (du följer inte ett konsekvent beteende mönster utan du beter dig kaotiskt och förvirrat), beter dig i enlighet med beteenden som är utmärkande för trygg anknytning, undvikande anknytning eller ambivalent anknytning.

Detsamma gäller för vuxna med desorganiserad anknytning, men dubbelbeteckningen har andra namn. Hos vuxna kallas desorganiserad undvikande anknytning för desorganiserad avfärdande anknytning.

Här kommer ett fall exempel på hur en mamma med desorganiserade avfärdande medvetande tillstånd (kallas desorganiserad undvikande anknytning hos barn) kan bete sig:

Ann är mamma till Sanna. Ann har skilt sig från Bo som är Sannas pappa. Bo har alkoholproblem och Ann menar att Bos alkohol problem förstörde deras relation. Ann tar inte på sig skulden för någonting. Hon pendlar mellan att vara på bra humör när hon får bekräftelse av andra och hon försöker ofta framstå som offer för att andra ska hjälpa henne. Hon framställer sig som en ensamstående mamma som har tagit hand om sin dotter ensam. Hon är bra på att få andra att hjälpa henne och det brukar ta några år av intensivt umgänge innan vänskaps relationerna med Ann avslutas. Ann förklarar det hela med att hon inte förstår varför relationerna avslutades eller med att någon har varit avundsjuk på henne.

Sanna är omhändertagande mot sin mamma. Hon kommer ihåg att hon under hela sin uppväxt var mån om att hennes mamma skulle vara glad och nöjd med Sannas prestationer i skolan. Sanna kände att om hon var duktig i skolan så var Ann nöjd och då var det fridfullt u hemmet. Annars var det dålig stämning. Ann kunde skapa hemsk stämning. Hon kunde också bli arg och ibland smälla till Sanna. Sanna visste aldrig i förväg vilken stämning det skulle vara när hon kom hem. Visserligen blev hennes studie resultat en ledtråd med tiden. Ju bättre resultat, desto bättre stämning hemma. Ann Pendlade mellan raseri utbrott, glädje när Sanna presterade och ledsenhet (Sanna visste aldrig varför hon var ledsen eller varför hon verkade orolig). Hon visste aldrig vad hon kunde förvänta sig hemma. Hennes huvud strategi för att överleva blev anpassning och prestation. Hon minns att hon oftast kände sig ångestfylld under sin uppväxt.

Ann berättade att hon aldrig hade blivit bekräftat när hon växte upp. Men ho berättade detta med stolthet för hon ansåg att hennes föräldrar aldrig daltade med henne och att de bestraffade sina barn hårt när barnen gjorde fel. Föräldrarna förväntade sig att Ann skulle prestera och vara moralisk och Ann ville göra likadant med sina barn. Ann ljög ibland för sina föräldrar men det visste ingen om och hon var stolt för att hon lyckades manipulera sig ur jobbiga situationer.  Sanna kände skräck när Ann var i närheten och hon kände att hon alltid var tvungen att göra som Ann ville annars upplevde hon att en katastrof skulle inträffa. Anns tillfälliga känslotillstånd dikterade hur hon betedde sig mot Sanna. Hon tyckte alltid att hon hade rätt och att Sanna skulle bestraffas om hon gjorde fel. Om hon någon gång kände smulor av skuldkänslor tryckte hon undan dem för att hon ansåg att hon stoiskt skulle motstå dem såsom hennes egen pappa hade gjort.

Här fick du läsa om hur en desorganiserad undvikande mamma kan bete sig. Sannolikheten är stor att en sådan här mamma får barn med desorganiserad anknytning. Cirkeln bryts först när du som vuxen tar itu med det som har varit jobbigt varpå dina egna barn kan få en trygg anknytning.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.