(Svenska) Vad är ACT (Acceptance and Commitment Therapy)?

(Svenska) Vad är ACT (Acceptance and Commitment Therapy)?

Vad är ACT (Acceptance and Commitment Therapy)

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) är en terapiform som har vuxit sig starkare och starkare de senaste åren. Den är skapad av Steven Hayes och likheten med kognitiv beteende terapi är att den också använder sig av beteende interventioner, dvs. du får hjälp att ändra dina beteenden. En brist i kbt kan ibland vara att det bygger på att du ska ändra på hur du tänker och därmed inte acceptera dina nuvarande tankesätt. Det tillvägagångssättet fungerar ofta men inte alltid. I ACT däremot bygger en stor del av terapin på acceptans och flexibilitet.
Ett exempel är att människor som lider av smärta upplever att de inte kan aktivera sig pga. sin smärta. Detta kan även leda till att de blir deprimerade. Inom ACT jobbar man här med att du kanske blir tvungen att acceptera smärtan men att du ändå kan göra en del saker som får dig att må bra. Därmed behöver du inte bli deprimerad trots smärtan.
– I ACT jobbar du även mycket med att ändra attityd mot dina tankar och känslor. Tankar och känslor kan kännas som en sanning men egentligen är de något som du kan se på utifrån och som är föränderligt.
– Du får också jobba mycket med att uppmärksamma den effekt ord har på dig. Om du tänker ”min man/fru är ett elakt svin” reagerar du automatiskt med negativa känslor. Om du däremot upprepar den meningen många gånger genom att tex. sjunga den med en fånig melodi kommer den kanske efter ett tag inte att väcka samma negativa känslor.
– Inom ACT får du även jobba mycket med mindfulness (medveten närvaro). Om du tittar på ett litet barn som vänder och vrider på en sten och observerar den i detalj ser du att vi har den förmågan med oss, men vår strävan efter effektivitet kan ofta leda till att förmågan tränas bort. Din strävan efter effektivitet och att uppnå saker kan även leda till att du, när du vill landa hemma i soffan plötsligt inte får ro till det utan hoppar upp varannan minut för att hämta något eller dubbelkolla något. Jag tycker att mindfulness är bra för alla människor och det går ganska enkelt att föra in i din vardag.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.