Borderline och den outhärdliga ångesten

Borderline och den outhärdliga ångesten

Läs mer om borderline i mina tidigare texter.

Många människor med borderline kan känna igen sig i att ångesten kan upplevas som outhärdlig. Den kan upplevas som en stark våg så att den som lyssnar kan känna sig utmattad och hjälplös.

När du får den outhärdliga ångesten, testa med att i första hand bara få ösa ur dig ångesten. Du som utomstående behöver inte göra så mycket just då, det är en tidsfråga innan vågen passerar och ångesten lugnar ner sig.

Ett annat alternativ är att du tänker att du kan träna först och hantera ångesten senare. Det finns en sannolikhet att ångesten lägger sig så pass mycket att du kan tänka klart.

Motstå destruktiva beteenden när du har kraftig ångest såsom att dricka, kontakta ex., starta konflikter etc.

Försök tänka att du vid så stark ångest inte kan tänka klart så sannolikheten om du startar konflikter eller stora känslomässigt krävande saker är att att du bara får mer ångest.

Tänk att ångesten är en stor våg, den kommer passera snart. Tänk att den tidigare alltid har gått över så det kommer den att göra den här gången också.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *