(Svenska) Depression, låg självkänsla och hjärnan (3)

(Svenska) Depression, låg självkänsla och hjärnan (3)

Depression, låg självkänsla och hjärnan

5. Om du redan försöker jobba med din depression och du upplever att du inte kommer någonstans; fundera på om du lägger krut på att ”tänka” bra saker om dig själv medan du kanske kör över dig själv i praktiken. Du måste göra både för att få effekt.
6. Analysera hur du pratar om dig själv inför andra. Om du har lg självkänsla är det inte ovanligt at du pratar lågt om dig själv inför andra. Om du gör det, sluta på en gång, det är bättre att inte säga något än att dra ner dig själv.
7. Analysera hur du reagerar när du får en komplimang. Om du oftast avvisar komplimangen försök nästa gång bara att säga ”tack” utan all lägga till någon som motsäger komplimangen.
8. Om du har låg självkänsla och känner dig deprimerad, kom ihåg att det är möjligt att bli bättre. Om du tänker lågt om dig själv och beter dig illa mot dig själv är det logiskt att du känner dig hopplöshet och hjälplöshet.
9. En central punkt i depression är en känsla av hjälplöshet, dvs. att det är ingen idé att göra något för inget kommer ändå att hjälpa. Tänk att du ska försöka analysera om du kör över dig själv och om du gör det så är det logiskt att du mår dåligt. Med andra ord finns det något du kan ta kontroll över, du är inte hjälplös, Tänk att du ska försöka sluta köra över dig själv och sedan efter ett tag utvärdera om det blir någon skillnad.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.