(Svenska) Förbättra din självkänsla ”jag har låg självkänsla” – Hemuppgift 10

(Svenska) Förbättra din självkänsla ”jag har låg självkänsla” – Hemuppgift 10

Förbättra din självkänsla – Hemuppgift 10

Förra veckan hade du i hemuppgit att berätta för någon om något hos dig själv som du känner skam över. Anledningen till hemuppgiften var att låg självkänsla ofta innefattar att vi skäms över egenskaper hos oss själva och vi försöker ofta dölja dem för att andra inte ska få veta hur vi egentligen är och därmed inte tycka om oss.

Människor med låg självkänsla har ofta lätt att få skuldkänslor. Om du har för mycket skuldkänslor leder det ofta till att du kör över dig själv och/eller blir överkörd av andra. Det leder i sin tur till fler negativa känslor och det sänker din självkänsla ännu mer.

Hela problematiken med skuldkänslor förvärras så klart ytterligare om du väljer en partner som lätt ger dig skuldkänskor eller om du har en förälder som ofta ger dig skuldkänslor. Skuldkänslor är ett starkt vapen när det gäller att få andra att göra som man vill.

Din hemuppgift till nästa vecka blir:

– Skriv en lista över saker du har skuldkänslor.

– Registrera den närmaste veckan situationer som väcker dina skuldkänslor.

– Skriv sedan konkreta objektiva faktorer som talar mot dina skuldkänslor. Fråga gärna någon som står dig nära och fundera på vad du skulle säga till en kompis.

– Träna att tänka i flexibla tankebanor i stället för i svart-vitt tänkande. (Svart-vitt tänkande är en vanlig tankefälla och innebär att du t.ex. tänker ”antingen måste jag hjälpa min vän hela tiden eller också struntar jag helt i honom/henne).

– Om det finns grund för skuldkänslan; be om ursäkt, acceptera svaret och gå vidare.

– Om du har gjort något dumt, tänk att det var ”dumt” och inte att du är ”dum”.

– Tänk att människor inte är robotar utan de gör misstag, även du har rätt att göra misstag.

– Bestäm hur du ska hantera skuldkänslan så att du inte kör över dina behov, bit ihop och gör det. Tänk att du för ovanlighetens skull får stå ut med skuldkänslor i stället för irritation eller nedstämdhet pga. att du blir överkörd.

Lycka till!

Nästa vecka får du en ny hemuppgift.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.