(Svenska) Förbättra din självkänsla – övningar med hemuppgifter (1)

(Svenska) Förbättra din självkänsla – övningar med hemuppgifter (1)

Förbättra din självkänsla

Jag har skrivit en del om självkänsla och kommer då och då att fortsätta med det eftersom det är väldigt vanligt att människor som kommer till mig vill jobba med att förbättra sin självkänsla.

Jag tänkte nu gå igenom en övning som du kommer att få i hemuppgift att göra under de kommande 10 dagarna, varpå du kommer att få en nya övningar med hemuppgifter.

Om du tycker att du har låg självkänsla är det sannolikt att du har en tendens att se negativa sidor hos dig själv och du kanske även tycker att du saknar positiva sidor. Har du tänkt negativt om dig själv länge är de de tankarna som åker fram i hjärnan på motorvägarna (de vägar där trafiken är hög). Trafiken på motorvägarna går snabbt och smidigt och därför har du antagligen väldigt lätt för att köra in på motorvägen och därpå går negativa tankarna i hör fart. När du börjar öva på att se positiva sidor hos dig själv kommer det antagligen att kännas trögt, du kanske tom. har svårt att komma på någon positiv sida. Det kommer sedan även att kännas trögs att öva på att tänka de nya tankarna eftersom det ofta känns mycket lättare att svänga in på motorvägen och köra fort.
Forskning har dock visat att det lönar sig att lägga ner tid på att gå igenom vad du tycker är bra med dig.
De kanadensiska forskarna Gauthier, Pellerin och Renaud (1983) visade i sin forskning att övningen ger resultat redan efter några veckor.
Jag tycker inte att du ska fixera dig vid någon tidsperiod utan gör bara övningen och om du tänker att den känns meningslös, gör den i alla fall.

Fortsättning följer…
Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.