Hoppa till innehåll

Hur beter sig barn med trygg anknytning i förskolan?

Hur beter sig barn med trygg anknytning i förskolan?

I boken Anknytning i förskolan av Malin Broberg, Birthe Hagström och Anders Broberg kan du läsa en bra beskrivning av hur barn med olika anknytningsmönster beter sig i förskolan.
Barn med trygg anknytning kommer efter ett tag att reagera på följande sätt:
– De kommer när de känner sig osäkra att söka kontakt med den vuxna person som de känner sig trygga med. De tar emot trösten och lugnar sig.
– De kommer ibland spontant att krama pedagogerna eller vilja sitta nära.
– De stämmer ofta av med sin pedagoger när de känner sig osäkra och har grepp på var de befinner sig.
– De ber om hjälp vid behov.
– De är ofta på bra humörmed de vuxna.
– De brukar ofta kunna följa pedagogernas uppmaningar.
– De brukar visa skuld och ånger om de har gjort fel och de vuxna säger till.
– De brukar vara positivt inställda på morgonen om deras favoritfröken tar emot dem.
– De brukar klara av övergångarna mellan olika aktiviteter

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.