(Svenska) Hur hanterar jag min söndagsångest?

(Svenska) Hur hanterar jag min söndagsångest?

Hur hanterar jag min söndagsångest?

Många människor som har söndagsångest börjar må dåligt redan på söndag förmiddag. Efter ett tag kan det vara så obehagligt med ångesten att du kanske får ångest bara av att tänka på att det snart är söndag. Ibland kanske du även upplever att det vore bättre om det inte fanns helger med ledighet överhuvud taget eftersom du i så fall skulle slippa uppleva ångesten som väntar varje söndag.
Som jag har skrivit tidigare har vi människor en tendens att hamna i onda cirklar när vi upplever jobbiga känslor. Det innebär att vi har en tendens att göra saker som leder till att de jobbiga känslorna kvarstå eller förvärras. I det här fallet gör ångesten att du ofta vill sopa tankarna på den kommande veckan under mattan så länge det går, men på söndagen går det inte längre och då sköljer de över dig med kraft.
Mina tips om du har söndagsångest är:
– Försök att i detalj punkta ner vad du känner oro över. Som jag har skrivit tidigare i mina artiklar om oro, är tankarna ofta detaljfattiga och diffusa. Tydliggör dem. Är du orolig över veckans krav och i så fall vilka?, Är du orolig över hur du ska orka med någon arbetskamrat? Specificera i detalj varför. Är du orolig över hur du ska orka med att du är uttråkad?
– Skriv nu ner olika sätt att hantera orossituationen på eller ring en vän och prata om han/hon kan komma på något ångestlindrande råd. Om det är flera orosmoment, skriv ner handlingsalternativ till varje moment.
– Om du vantirvs på arbetet, lägg upp en plan till hur du ska gå tillväga för att komma igång med att byta arbete eller börja titta på utbildningsalternativ.
– Tänk ut något du ska göra på måndagen som brukar få dig att må bra; träffa en vän, börja dagen med en fika på jobbet med en trevlig arbetskamrat etc.
– Fundera på om ångesten handlar om din livssituation i stort och i så fall vad. Börja under kommande vecka att göra upp en plan inför du hur du kan förändra din livssituation.
– Öva Mindfulness. Jag tycker att det är nyttigt för alla människor.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se
Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.