(Svenska) Hur kan du jobba med dig själv om du lider av generaliserad ångest (GAD)?

(Svenska) Hur kan du jobba med dig själv om du lider av generaliserad ångest (GAD)?

Hur kan du jobba med dig själv om du lider av generaliserad ångest (GAD)?

Människor som lider av generaliserad ångest (GAD) lider av att konstant oroa sig för något. Oron handlar ofta om småsaker och när du slutar oroa dig för en sak så börjar du oroa dig för nästa sak. Du är nästan aldrig orosfri.

Om du lider av GAD kan du testa följande strategier för att må bättre:

– Lär dig allt du kan om GAD, det kommer att hjälpa dig att känna mer distans till ångesten, du kommer att ha lättare att se ångest problematiken som ett tillstånd utanför dig som du kan beskriva. Det kommer i sin tur att hjälpa dig att inte tro på vad  alla ångest tankar säger.

– Tillämpa avslappnings tekniker. Om du lider av GAD är det sannolikt att du ofta känner dig spänd så för in avslappning i din vardag.

– Träna på mindfulness. Om du lider av GAD har du svårt att  vara i nuet. Du känner ofta så mycket oro kring vad som kan hända i framtiden att du inte märker saker i nuet.

– Försök se om du kan hitta tankefällor som du ofta använder dig av, skriv ner dem och läs dem ofta. Det kommer att hjälpa dig att komma på att det är din GAD som är aktiv och att det kanske inte finns någon sanning i oros tankarna.

– Försök kartlägga om du kan hitta situationer som ofta triggar igång din oro.

– Testa att boka orostid. Tänk varje gång du börjar oroa dig att du kan skjuta fram oros tankarna till en viss tidpunkt på dagen.

– Ha en acceptans inför att oros tankarna finns där och gör det du vill i alla fall.

– Titta på om det finns annat i ditt liv, t.ex. dina relationer som du kanske behöver jobba med.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.