(Svenska) Hur skiljer sig ambivalenta barns utåtagerande från undvikande barns utåtagerande?

(Svenska) Hur skiljer sig ambivalenta barns utåtagerande från undvikande barns utåtagerande?

Hur skiljer sig ambivalenta barns utåtagerande från undvikande barns utåtagerande?

Enligt Stoufe (1983) lär sig den barn med undvikande anknytning att om de uttrycker ilska så kommer det bara leda till att föräldern avvisar de ännu mer. Barnen kan därför ibland rikta sin ilska utåt genom att ljuga, mobba och skylla på andra.

Barn med ambivalent anknytning som är arga ofta blir istället lätt överstimulerade, de har kort stubin, de är impulsiva och rastlösa och exploderar lätt av de anledningarna.

Rubin (1991) menar i sin forskning att barn med undvikande anknytning oftare blir utåtagerande i förskolan.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.