Hoppa till innehåll

Jag har alldeles för höga krav på mig själv – 5 regler för att hantera perfektionism

Jag har alldeles för höga krav på min själv

Många av oss har höga krav på oss själva. Du kan kanske försöker prestera på jobbet för att din chef ska bli nöjd, du försöker prestera på hemmafronten för att ha ett fint hem och en familj som där alla känner sig sedda av dig, du kanske försöker se till att familjen har ett socialt liv etc.

Det här kan leda till att du får ångest, du känner dig ofta otillräcklig, du kanske känner dig trött samtidigt som du har svårt att sova etc.

Om du har problem med att du har för höga krav på dig själv är mitt råd följande:

1. Registrera under en vecka situationer där du tycker att du har höga krav på dig själv. Om du har svårt att urskilja dem, utgå från situationer där du har ångest.

2. För höga krav innebär att du kör över dig själv för att prestera dig fram till en känsla att du duger. Du kommer inte att lyckas få den känslan genom att pressa dig själv ännu hårdare. Titta på din bakgrund och fundera när dina krav på dig själv började och hur? Förstärkte dina föräldrar dina prestationer samtidigt som du inte fick bekräftelse på annat sätt?

3. Om du hittar orsaker i din bakgrund, skriv ner en specifik situation, fundera hur du hade velat bli bemött och bemöt dig själv på det sättet nu när du får ångest pga. för höga krav.

4. Gör upp en handlingsplan kring hur du ska minska kraven på dig själv och skriv ner dem. Det kan handla om att du inte dubbelkollar mail innan du skickar dem, du kollar inte arbetsrelaterade mail på kvällen, du stänger av telefonen på kvällen, du städar mindre etc.

5. Gå igenom hur mycket du gör per vecka som ger dig energi. Det ska vara en balans mellan borde beteenden och tillgodose behov beteenden. Skriv ner dina borde beteenden och dina tillgodose behov beteenden bredvid varandra och utvärdera.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.