(Svenska) Jag skäms över att jag inte kan låta bli att småäta på kvällarna

(Svenska) Jag skäms över att jag inte kan låta bli att småäta på kvällarna

Jag skäms över att jag inte kan låta bli att småäta på kvällarna

Många människor har lätt för att hantera jobbiga känslor genom att äta. Det kan handla om känslor av stress som du kanske har upplevt under dagen, det kan handla om att du ät uttråkad, att du känner dig ensam, att du är orolig över att du alltid kommer att vara ensam etc.

Ofta kanske du inte har grepp om varför du äter varpå du försöker stå ut. Det kan ofta leda till att du inte klarar av att motstå att äta vilket kan leda till missnöje, självförakt och skamkänslor. Skamkänslorna kan i sin tur leda till att du försöker gömma ditt ätande vilket signalerar till ditt eget psyke att det finns något att skämmas över, vilket leder till mer skam och självförakt.

Mitt råd om du känner igen dig i beskrívningen ovan är:

– Gå igenom varför du känner skamkänslan och inför vem.

– Tänk på att sug inte handlar om karaktär utan om att du antagligen har kört över dina känslor eller din kropp på något sätt.

– Tänk att du inte kommer att göra som känslan skam vill även om du känner känslan.

– Om du har en fungerande relation, berätta då för din partner om ditt problem och din känsla av skam.

– Gå igenom vad ditt sug handlar om, hur du kan hantra det och sök hjälp av din partner eller någon annan som du litar på.

– Tänk att skamkänslan leder till mer sug så du behöver ta itu med den för att den blir destruktiv för dig.

– Tänk på att du antagligen inte skulle tycka att dina familjemedlemmar eller vänner skulle behöva skämmas över samma beteende och ifrågasätt varför du ska staffa dig själv med den känslan.

– Ta hand om dina behov när du känner sug istället för att straffa dig själv med kritiska tankar och skamkänslor.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.