(Svenska) Social ångest och självkänsla ”jag vet inte vad jag ska säga när jag pratar med andra”

(Svenska) Social ångest och självkänsla ”jag vet inte vad jag ska säga när jag pratar med andra”

Social ångest och självkänsla ”jag vet inte vad jag ska säga när jag pratar med andra”

I min förra artikel skrev jag exemple på hur vi ofta tänker i social situationer som vi upplever som jobbiga. Som jag också skrev tenderar känslor av obehag att leda till att vi beter oss på sätt som gör problemet värre.
Om du har social ångest är det sannolikt att du antingen undvker sociala situationer mer eller mindre vilket i sin tur kan leda till att du blir nedstämd och deprimerad. Alternativet kan vara att du står ut i de sociala situationer du utsätts för .t. ex. fikaraster på jobbet, after work med jobbet, delta i sociala sammanhang med vänner etc. men att du konstant tänker att andra kommer tycka att du ser nervös ut, att du är tråkig och ointressant, att du är dum, att du är löjlig, att du säger konstiga saker eller ser konstig ut etc.
Beteenden som är vanliga om du har social ångest är du:
– Pratar mycket (för att inte verka tråkig med ständig oror att idu inte ska komma på något att säga)
. Pratar lite (pga. rädsla att du ska säga något konstigt, dumt eller ointressant)
– Undviker att titta andra i ögonen (av rädsla att de ska se hur t.ex. nervös, konstig eller dum du ser ut).
– Fokuserar på din röst (för att försäkra dig om att du talar tydligt och med stadig röst).
– Håller hårt i t.ex. ditt glas (för att inte skaka).
– Rör dig sakta (för att inte riskera att vara klumpig).
– Tänker att du måste tvinga dig själv att slappna av (för att du tnker att du ska se avslappnad ut).
– Pratar snabbt (för att komma undan känslan av obehag på det sättet).

Det här var exempel på vad du kanske gör om du har social ångest. Även om du inte känner igen dig i ovan beskrivna exempel är det viktigt att du går igenom hur ditt beteende tillfälligt ger antingen en ångestlindrin eller en förhoppning om ångestlindring. På lång sikt får du dock motsatt effekt, dvs. mer ångest. Därför behöver du hitta andra sätt att bete dig på som kanske först verkar obehagliga men som på sikt kommer att leda till att du får mindre ångest bryter den onda cirkel du hamnat i.

Monica Emanell, leg. Psykolog, leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.