(Svenska) Strategier för att lyckas i dina relationer 2

(Svenska) Strategier för att lyckas i dina relationer 2

Strategier för att lyckas i dina relationer 

Jag kommer här att fortsätta att skriva om vad du kan tänka på för att få en sundare relation.

6. Om du har negativa känslor mot en partner, (en partner som du från början kände dig attraherad av) även om den personen beter sig väl, analysera varför.

Om du känner dig irriterad på allting din partner säger (även om han/hon beter sig bra), kan en orsak vara att din partner inte sätter gränser och därmed får sina behov överkörda. Det här kan leda tll att du tar din partner för givet och ju mer han/hon försöker vara dig till lags, desto fler fel ser du hos honom/henne. Om du känner igen dig själv i det ovan beskrivna, försök att inte ”ta chansen” att ta för dig, även om du kan. Om du kör över din partner kommer konsekvensen att vara att du tappar resepkten och attraktionen, så det beteendet gynnar varken dig eller honom/henne.

Var även observant att om motsatsen inträffar, dvs. att dina behov blir överkörda så kommer samma sak fast tvärtom sannoliktatt inträffa.

7. Jag tror att en annan anöedning till att du kanske ibland plötsligt tappar intresset för en person kan vara att du i början av relationen, när du är rädd för att bli avvisad ibland anpassar dig för mycket på bekostnad av dina behov.  Jag tror att det här beteendet ibland kan leda till att du efter ett tag, när du känner dig mer säker på relationen, plötsligt kan få upp en ilska omedvetet har samlats under den tid du anpassade dig för mycket. Jag tror att den dels kan leda till en allmän känsla av irritation på din partner vad han/hon än gör, men att känslan även kan omformuleras till en känsla av att dina partner är tråkig, oattraktiv  och att du inte vet om du orkar med honom/henne. Om du märker det här mönstret hos dig själv, analysera situationen, se till att du inte blir överkörd, kör inte över dig partner tillbaka och avvakta sedan, din ilska kommer sannolikt att passera efter ett tag om relationen i övrigt är sund.

8.Om du märker att din partner blir klängig och det stör dig, försök att hjälpa honom/henne (och på sikt dig själv) genom att ge honom/henne struktur och förutsägbarhet. Genom att säga till när du kan träffas och när du kommer att höra av dig slipper dig partner oroa sig för ett avvvisande och kommer då sannolikt att bli mindre klängig.

Om du känner dig osäker i relationen  pga. att din partner ger diffusa svar av typen ”jag vet inte när jag kan tänka mig att flytta ihop, jag vet inte när jag vill skaffa barn, jag vet inte när jag är redo för mer seriösa relationer etc.”, försök (det är jättesvårt), men försök att bestämma hur länge du tycker att det är rimligt att din partner får tänka innan du drar dig ur relationen. Psyket gillar som jag sagt tidigare struktur, så man kan vara i en jobbig osäkerhet om man vet hur länge den kommer att vara. Att däremot leva i ovisshet på obestämd tid är väldigt jobbigt och energikrävande.

9. Om du känner att du inte har energi att börja sätta gränser i en relation pga. rädsla för övergivenhet, försök tänka att alternativet är att din självkänsla trycks ner mer och mer, vilket kommer leda till att dina partner tappar respekten ännu mer och du är inne i en ond cirkel. Den onda cirkeln ökar dessutom sannolikheten för en självuppfyllande profetia, dvs. att du blir lämnad så försök tänka att du inte har något att förlora på att börja sätta gränser och visa att du bryr dig om dina behov.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Strategier för att lyckas i dina relationer 

Jag kommer här att fortsätta att skriva om vad du kan tänka på för att få en sundare relation.

6. Om du har negativa känslor mot en partner, (en partner som du från början kände dig attraherad av) även om den personen beter sig väl, analysera varför.

Om du känner dig irriterad på allting din partner säger (även om han/hon beter sig bra), kan en orsak vara att din partner inte sätter gränser och därmed får sina behov överkörda. Det här kan leda tll att du tar din partner för givet och ju mer han/hon försöker vara dig till lags, desto fler fel ser du hos honom/henne. Om du känner igen dig själv i det ovan beskrivna, försök att inte ”ta chansen” att ta för dig, även om du kan. Om du kör över din partner kommer konsekvensen att vara att du tappar resepkten och attraktionen, så det beteendet gynnar varken dig eller honom/henne.

Var även observant att om motsatsen inträffar, dvs. att dina behov blir överkörda så kommer samma sak fast tvärtom sannoliktatt inträffa.

7. Jag tror att en annan anöedning till att du kanske ibland plötsligt tappar intresset för en person kan vara att du i början av relationen, när du är rädd för att bli avvisad ibland anpassar dig för mycket på bekostnad av dina behov.  Jag tror att det här beteendet ibland kan leda till att du efter ett tag, när du känner dig mer säker på relationen, plötsligt kan få upp en ilska omedvetet har samlats under den tid du anpassade dig för mycket. Jag tror att den dels kan leda till en allmän känsla av irritation på din partner vad han/hon än gör, men att känslan även kan omformuleras till en känsla av att dina partner är tråkig, oattraktiv  och att du inte vet om du orkar med honom/henne. Om du märker det här mönstret hos dig själv, analysera situationen, se till att du inte blir överkörd, kör inte över dig partner tillbaka och avvakta sedan, din ilska kommer sannolikt att passera efter ett tag om relationen i övrigt är sund.

8.Om du märker att din partner blir klängig och det stör dig, försök att hjälpa honom/henne (och på sikt dig själv) genom att ge honom/henne struktur och förutsägbarhet. Genom att säga till när du kan träffas och när du kommer att höra av dig slipper dig partner oroa sig för ett avvvisande och kommer då sannolikt att bli mindre klängig.

Om du känner dig osäker i relationen  pga. att din partner ger diffusa svar av typen ”jag vet inte när jag kan tänka mig att flytta ihop, jag vet inte när jag vill skaffa barn, jag vet inte när jag är redo för mer seriösa relationer etc.”, försök (det är jättesvårt), men försök att bestämma hur länge du tycker att det är rimligt att din partner får tänka innan du drar dig ur relationen. Psyket gillar som jag sagt tidigare struktur, så man kan vara i en jobbig osäkerhet om man vet hur länge den kommer att vara. Att däremot leva i ovisshet på obestämd tid är väldigt jobbigt och energikrävande.

9. Om du känner att du inte har energi att börja sätta gränser i en relation pga. rädsla för övergivenhet, försök tänka att alternativet är att din självkänsla trycks ner mer och mer, vilket kommer leda till att dina partner tappar respekten ännu mer och du är inne i en ond cirkel. Den onda cirkeln ökar dessutom sannolikheten för en självuppfyllande profetia, dvs. att du blir lämnad så försök tänka att du inte har något att förlora på att börja sätta gränser och visa att du bryr dig om dina behov.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut
www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.