(Svenska) Varför är det viktigt att du gör kedjeanalyser om du har borderline?

(Svenska) Varför är det viktigt att du gör kedjeanalyser om du har borderline?

Varför är det viktigt att du gör kedjeanalyser om du har borderline

Om du har en borderline problematik känner du dig sannolikt kroniskt känslomässigt utbränd. Livet känns antagligen som ett kaos där det tankar och känslor är svåra att få grepp om. När du har haft attacker av ångest eller andra jobbiga känslor har du oftast lust att sopa dem under mattan och gå vidare. Du har ofta ingen lust att gräva i orsaker till att du mådde dåligt. Det är tyvärr även en orsak till att du förblir känslomässigt oskyddad. Eftersom du inte tar reda på vad som får dig att må dåligt kan du heller inte parera sådana situationer. Du kanske inte skulle slippa alla men i alla fall en del när du börjar ta reda på varför du får intensiv ångest, ilska etc.

Mitt råd är:

– Försök bestämma dig att du nästa gång d sugs in en torktumlare av jobbiga känslor i efterhand kommer att ta reda på vad som hände, även om du inte har lust till det för att du tycker att situationen är överspelad och onödig att trassla i.

– Gå igenom vem du umgicks med, var du befann dig, vad du gjorde, vad du tänkte ch om du vet även vad du kände i den situation som urartade känslomässigt.

– Gå igenom om den jobbiga situationen gjorde att du började bete säga eller göra något (de beteenden som du får lust att göra i stunden är ofta destruktiva och de leder på sikt till mer ångest eller känslor av hjälplöshet.

– Gå igenom hur länge attacken av intensiva jobbiga känslor varade och vad som till slut ledde till att den började minska i  intensitet.

– Gå igenom vad du nästa gång kan göra annorlunda för att se om de jobbiga känslorna kan avta fortare.

– Identifiera impulser till egensinnighet t.ex. ”jag förtjänar att må dåligt och därför ska jag sitta här ensam och våndas” och dina egensinnighets impulser.

– Tänk att du nästa gång ska testa att göra på ett annat sätt som ett beteende experiment, du kan alltid gå tillbaka till ditt destruktiv beteende någon annan gång om du vill.

– Tänk att intensiva känslor har ett slut även om det inte känns så i stunden. Upprepa det för dig själ, till slut kommer det komma en dag när du kan tänka det även när du har hemsk ångest.

Monica Emanell, Leg. Psykolog, Leg. Psykoterapeut

www.kbtemanell.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.